I fjol anlöpte 205 kryssningsfartyg med sammanlagt 210 000 passagerare till Stockholm. Det är en ökning med 130 000 sedan 1996. I sommar har 248 anlöp anmälts till Stadsgården och Värtahamnen. Några lägger till vid Skeppsbron och riktigt stora fartyg går till Nynäshamn.
Någon riktig kryssningsterminal finns inte, utan turisterna får beträda en helt vanlig kaj.
Turistnäringen har stora pengar att tjäna på varje kryssningsfartyg, med 2000 – 2500 passagerare som gör ett besök i huvudstaden. För att stå sig bättre i konkurrensen med Köpenhamn vill Stockholms hamn nu bygga om ett magasin i Frihamnen till kryssningsterminal. Frågan tas upp av hamnstyrelsen i veckan.
”Det handlar inte om något skrytbygge. Men om ett fartyg ska byta ut sina resenärer måste terminalen ha kapacitet att låta 5000 människor strömma igenom. Det betyder effektiv bagagehantering, hyggligt med sittplatser, kaféer och några butiker, förklarar Björn Neckman marknadschef för Stockholms Hamnar AB, för DN.
Förhoppningen är att terminalen ska vara färdig till kryssningssäsongen 2006.