Annons:

Kryssningskriget trappas upp

Kryssningskampen hårdnar när Viking Lines nya Viking Grace gör entré på Östersjön i januari. Det blir den modernaste kryssningsfärjan i norra Europa – och unik i världen med sin gasdrift. Men huvudkonkurrenten Tallink Silja räds inte nykomlingen på nöjesrutten Stockholm–Åbo.

– Vi är ju inte bortskämda med att Viking Line kommer med nya fartyg, så visst kommer det här att spetsa till marknaden. Det vore förvånande om de inte fick ett uppsving, eftersom allt har ett nyhetens behag. Men sedan kommer vardagen och vår MS Galaxy är en oerhört stark produkt, säger Tallink Siljas kommunikationschef Janis Pavuls.
Viking Line är extremt stolta över sitt nybygge. Det är världens första större passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas. För satsningen har rederiet fått EU:s miljöstöd på en kvarts miljard kronor och det hela följs med stort intresse av rederier världen över, eftersom det anses vara en vågad satsning som exempelvis innebär ny logistik vid tankning. Viking Line räknar dock med att Viking Graces gasdrift ska spara pengar åt rederiet, ett par miljoner euro per år enligt vd Mikael Backman.
– Den stora skillnaden blir från 2015 då EU:s nya svaveldirektiv ska införas. Då kan rederierna inte längre köra sina färjor på tjockolja som har för hög svavelhalt, och marindiesel blir betydligt dyrare, 70 procent, samtidigt som vi räknar med att det blir billigare med gas, förtydligar Tony Öhman, teknisk direktör på Viking Line och hjärnan bakom naturgas-projektet.
Men trots Viking Graces unika miljöegenskaper kommer det inte att marknadsföras som ett ekovänligt kryssningsalternativ. I stället är det fartygets moderna inredning som beskrivs som ”skandinavisk elegans” och nöjesutbudet som ska framhävas. Bland nyheterna finns ett större utbud av hyttkategorier, bland annat 48 premiumhytter med större fönster, fyra lyxsviter med egen sauna, åtta restauranger, spa med fyra sorters bastu och en snögrotta samt världens största flytande tax-freeshop på 1 500 kvadratmeter. I 20 familjekabiner kan familjer på upp till sex personer samlas, och där erbjuds, liksom i premiumhytterna, dubbelsängar.
– Om du inte vill sova med din fru får du åka med Silja Line i stället, skämtade Mikael Backman på pressträffen i Åbo.

Kommentarer är stängda.