Annons:

Kryssningsfeber i Norden

Skandinaviens kryssningsbransch är den snabbast växande i hela Europa. En viktig förklaring är Royal Caribbeans satsning på Stockholmsbaserade kryssningar i Östersjön förra året, som mer än fördubblade antalet svenska resenärer.

Cirka 65 000–70 000 svenskar valde att tillbringa semestern ombord på något av de internationella kryssningsrederiernas fartyg runt om i världen, enligt färska siffror från European Cruise Council.
 
Det är en kraftfull ökning med 41 procent jämfört med Europa i sin helhet där kryssningsresandet ökade med 12 procent.
 
– Skandinavien har fortfarande en stor potential och det finns många charterkunder att omvända, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises.
 
En starkt bidragande orsak till den kraftiga ökningen av svenska kryssningsresenärer förra året är Royal Caribbeans satsning på fartyget Vision of the Seas, som fick Stockholm som hemmahamn under förra sommaren. Satsningen på fyranätterskryssningar i Östersjön, totalt 16 stycken, blev en passagerarmässig succé. Totalt ökade antalet svenska resenärer hos RCCL med 112 procent till närmare 40 000 passagerare 2009.
 
– Självklart beror den kraftiga ökningen på en ”Visioneffekt”. Alla avgångar var i princip fullbokade och ett fantastiskt sätt att marknadsföra kryssningar som semesterform. I år finns Vision of the Seas i Stockholm under samma period som i fjol, men vi satsar på färre och längre kryssningar för att locka fler internationella gäster och för lönsamhetens skull, säger RCCL:s Sverigechef Andreas Söderqvist.
MSC Cruises är det näststörsta internationella kryssningsrederiet i Sverige efter RCCL. Nordenchef Claes Tamm får inte lämna ut några passagerarsiffror, men uppger att passagerarökningen förra året var 40–60 procent. Hittills i år ligger passagerarökningen på 42 procent.
 
– Ökningstakten har legat på den här nivån i flera år. Däremot ökade inte intäkterna i fjol i samma takt på grund av lågkonjunkturen och prispressen. Men nu ser vi att konjunkturen har vänt och att resenärerna inte längre bara nappar på specialpriser utan är villiga att betala mer och bland annat väljer bättre hytter ombord, säger han.
 
Även Royal Caribbean har märkt av en ökad priskänslighet bland resenärerna. Det stora undantaget är nya Oasis of the Seas, världens största kryssningsfartyg, som gjorde sin premiärtur i december i Karibien.
 
– Oasis följer inte övriga kryssningsfartygs prissättning. Det är ett otroligt sug att få åka med den och då spelar inte priset så stor roll, säger Andreas Söderqvist.
Den kraftfulla tillväxten i Skandinavien lockar in nya kryssningsaktörer på marknaden. Nyligen offentliggjorde Costa Cruises, Europas största kryssningsrederi som tillhör Carnivalkoncernen, en satsning på Norden. Företaget har anställt Niclas Svensson, tidigare Sunhotels, som nordisk säljchef.
 
– Norden är på frammarsch och det är naturligt att fler kryssningsaktörer vill satsa på den här marknaden. RCCL och MSC Cruises är stora och duktiga, men det finns plats för fler, säger han.
 
Han ska i första hand fördjupa relationerna med Costa Cruises redan befintliga återförsäljare, vilket i första hand är kryssningsspecialister som Globetrotter och Wonder Cruises. Att likt MSC och RCCL gå ut bredare mot de större resebyråkedjorna ligger längre fram i tiden.
 
– Då krävs exempelvis lokal support, det räcker inte med att ge ut broschyrer med snygga fartyg.
 
De övriga kryssningsrederierna välkomnar Costa Cruises, som de ser mer som en kollega än en konkurrent.
 
– Ju fler som pratar kryssningar desto bättre. Det är chartern och andra semesterformer som är våra verkliga konkurrenter, säger Claes Tamm.

Kommentarer är stängda.