– Man brukar säga att företagskonferenserna är rederiernas smör och bröd, men vi gör samtidigt stora eftergifter för att få dem ombord, säger Ats Joorits, vice vd på Tallink Silja.
Någonstans mellan 10 och 20 procent av rederiernas passagerare ombord är konferensgäster, men lönsamhetsmässigt har de större betydelse. Den kraftiga konjunkturnedgången har dock gjort företagen väldigt prismedvetna. När konferensanläggningar i land dumpar priserna påverkar det även prisnivån för konferenser till sjöss. Ett aktuellt exempel är Tallink Siljas nya fartyg Baltic Queen som erbjuder kryssningskonferenser till Tallinn från 1 600 kronor.
Branschbedömare tror att rederierna – trots de tuffa tiderna – kan locka nya företagskunder som väljer bort mer långväga utlandskonferenser mot kortare kryssningskonferenser på Östersjön. Viking Lines Skandinavien-vd konstaterar dock att den trenden funnits i flera år, men att det inte på långa vägar uppväger tappet av konferenser som inte blir av alls.
– Många företag i näringslivet har rese- och konferensförbud. Hittills är det offentliga sektorn som inte har påverkats lika mycket än, men det kommer troligen. Det vi hoppas på är att det då har kommit signaler om en vändning som gör att det privata näringslivet vågar mötas igen.
Som ett alternativ till konferenser satsar Tallink Silja allt mer på temaresor, exempelvis ett helt fartyg med naturälskare som reser till Estland eller 2 000 studenter som reser till Riga för kultur och partaj.
– Det gäller att hitta målgrupper som inte är så priskänsliga, säger Ats Joorits.
Någonstans mellan 10 och 20 procent av rederiernas passagerare ombord är konferensgäster, men lönsamhetsmässigt har de större betydelse. Den kraftiga konjunkturnedgången har dock gjort företagen väldigt prismedvetna. När konferensanläggningar i land dumpar priserna påverkar det även prisnivån för konferenser till sjöss. Ett aktuellt exempel är Tallink Siljas nya fartyg Baltic Queen som erbjuder kryssningskonferenser till Tallinn från 1 600 kronor.
Branschbedömare tror att rederierna – trots de tuffa tiderna – kan locka nya företagskunder som väljer bort mer långväga utlandskonferenser mot kortare kryssningskonferenser på Östersjön. Viking Lines Skandinavien-vd konstaterar dock att den trenden funnits i flera år, men att det inte på långa vägar uppväger tappet av konferenser som inte blir av alls.
– Många företag i näringslivet har rese- och konferensförbud. Hittills är det offentliga sektorn som inte har påverkats lika mycket än, men det kommer troligen. Det vi hoppas på är att det då har kommit signaler om en vändning som gör att det privata näringslivet vågar mötas igen.
Som ett alternativ till konferenser satsar Tallink Silja allt mer på temaresor, exempelvis ett helt fartyg med naturälskare som reser till Estland eller 2 000 studenter som reser till Riga för kultur och partaj.
– Det gäller att hitta målgrupper som inte är så priskänsliga, säger Ats Joorits.