– Cirka 1500 kunder hade betalt eller delbetalt resor för vintern, våren och hösten. Totalt betalade vi ut 8 miljoner i vår resegaranti åt dem. Det kändes skönt att avsluta det på ett snyggt sätt.
Festival Cruises med cirka 250 000 kryssningsgäster samt italienska Costa-rederiet har dominerat kryssningsmarknaden i Medelhavet. Festivals frånfälle har lämnat ett tomrum efter sig, som konkurrenter inte varit sena att utnyttja. MSC är ett av världens största rederier inom container- och frakttrafik, driver snabbfärjetrafik i Italien och storsatsar nu även på kryssningstrafik. Sedan förra året har kryssningsflottan växt från tre till sju fartyg, varav ett ”European Vision” tidigare ägdes av Festival Cruises.
Redan i mars tog MSC kontakt med Claes Tamm med anledning av planer på en nordisk expansion. Det nordiska dotterbolaget slog upp sitt försäljningskontor i början av augusti.
– Vi är det enda kryssningsrederiet med Nordenkontor i Stockholm. MSC erbjuder en mer europeisk touch när det gäller inredning, mat och underhållning på sina kryssningar än de stora amerikanska kryssningsjättarna, vilket är något som passar bra för oss nordbor. I höst ska vi jobba intensivt med ett antal utvalda agenter och bygga upp en stark försäljningsplattform, säger Claes Tamm.
KATARINA MYRBERG