Viking Line har utsetts till vinnare i 2009 års finska kvalitetspristävling. Viking Line vann i klassen för storföretag och större affärsenheter. Viking Lines vd Nils-Erik Eklund tog emot utmärkelsen av Finlands president Tarja Halonen under kvalitetsprisgalan i Helsingfors.
Finlands kvalitetspris Suomen Laatupalkinto delas årligen ut av organisationen Suomen Laatukeskus – Excellence Finland och tillfaller organisationer med verksamhet i Finland och är ett erkännande för utomordentligt arbete avseende utvecklingen av verksamhetens kvalitet och konkurrenskraft.
Tävlingen baseras på EFQM-modellen (European Foundation for Quality Management) och de deltagande organisationernas verksamhet värderas inom nio olika delområden: ledarskap, verksamhetsplanering och strategi, medarbetare, samarbetspartners och resurser, processer, resultat kunder, resultat medarbetare, resultat samhälle samt verksamhetens resultat. Viking Line fick jämna och höga poäng inom samtliga utvärderingsområden. Bolaget vann även kvalitetspriset för resebranschen, som arrangerades för första gången i år.
– Suomen Laatupalkinto 2009 är ett betydelsefullt erkännande för Viking Lines långsiktiga och systematiska kvalitetsarbete. Priset, som beviljats på basen av utvärderingar av externa sakkunniga, visar att vi är på rätt väg i vårt arbete; från säkerhets- och miljöledningssystem samt ledarskap till utveckling av tjänstekvaliteten i enlighet med EFQM-modellen. Ett tjänsteföretag som Viking Line bör framför allt vara lyhört för kundernas behov eftersom kundernas förtroende måste förtjänas varje dag på nytt. Även i detta arbete är människan i fokus, för kvaliteten står framför allt Viking Lines kunniga och motiverade personal, till vilkas förtjänst största delen av kvalitetspriset hör, säger Viking Lines verkställande direktör Nils-Erik Eklund.
Finlands kvalitetspris Suomen Laatupalkinto delas årligen ut av organisationen Suomen Laatukeskus – Excellence Finland och tillfaller organisationer med verksamhet i Finland och är ett erkännande för utomordentligt arbete avseende utvecklingen av verksamhetens kvalitet och konkurrenskraft.
Tävlingen baseras på EFQM-modellen (European Foundation for Quality Management) och de deltagande organisationernas verksamhet värderas inom nio olika delområden: ledarskap, verksamhetsplanering och strategi, medarbetare, samarbetspartners och resurser, processer, resultat kunder, resultat medarbetare, resultat samhälle samt verksamhetens resultat. Viking Line fick jämna och höga poäng inom samtliga utvärderingsområden. Bolaget vann även kvalitetspriset för resebranschen, som arrangerades för första gången i år.
– Suomen Laatupalkinto 2009 är ett betydelsefullt erkännande för Viking Lines långsiktiga och systematiska kvalitetsarbete. Priset, som beviljats på basen av utvärderingar av externa sakkunniga, visar att vi är på rätt väg i vårt arbete; från säkerhets- och miljöledningssystem samt ledarskap till utveckling av tjänstekvaliteten i enlighet med EFQM-modellen. Ett tjänsteföretag som Viking Line bör framför allt vara lyhört för kundernas behov eftersom kundernas förtroende måste förtjänas varje dag på nytt. Även i detta arbete är människan i fokus, för kvaliteten står framför allt Viking Lines kunniga och motiverade personal, till vilkas förtjänst största delen av kvalitetspriset hör, säger Viking Lines verkställande direktör Nils-Erik Eklund.