De nya fartygen, som levereras mellan 2028 och 2030, byggs i Kina och utrustas med grön teknik som möjliggör drift på metanol och minskar koldioxidutsläppen med över 50 procent jämfört med dagens fartyg. Det framgår av ett pressmeddelande.
Fyra av fartygen kommer att segla under italiensk flagg och trafikeras av Grimaldi Lines, medan två kommer att segla under grekisk flagg av det grekiska dotterbolaget Minoan Lines. Dessa sex systerfartyg tillhör fartygsklassen “Next Generation Med” och ska trafikera rutter i Medelhavet. De tre återstående fartygen kommer att levereras till Finnlines, segla under finsk flagg och introducera en ny fartygsklass – “Hansa Superstar” – en vidareutveckling av den redan avancerade “Superstar”-serien som trafikerar i Östersjön.
De nya ropax-fartygen som är avsedda för trafik i Medelhavet blir 229 meter långa, med 3 300 lastmeter för rullande gods och plats för över 300 bilar. Ombord kommer det finnas plats för upp till 2 500 passagerare, med fler än 300 hytter (för över 1 200 gäster) och cirka 700 vilstolar.