”Sedan Glory anlände i mars och sattes i trafik mellan Åbo och
Stockholm har vi slagit rekord på linjen”
Finlandstrafiken har inte återhämtat sig som förväntat efter pandemin,
samtidigt har rederierna att kämpa med kraftigt ökade bränslepriser.
Både Tallink Silja och Viking tar nu till åtgärder för att minska
kostnaderna.
Tallink Silja slutar med trafiken mellan Stockholm och Åbo den 13
september, de ska i stället trafikera Kapellskär-Åbo, med stopp på
Långnäs på Åland. Trafiken fortsätts med Baltic Princess, medan Galaxy
hyr ut till Nederländerna som flyktingboende.
Viking Line blir nu ensamma på rutten Stockholm-Åbo.
— Det här ger oss en konkurrensfördel på rutten. Vår största utmaning i
dagens läge är ändå det höga bränslepriset. Våra fartyg Grace och Glory
går på LNG, alltså gas från Norge, och priset på den har inte bara
fördubblats utan snarare tredubblats sedan kriget i Ukraina bröt ut, säger
Johanna Boijer-Svahnström, kommunikationsdirektör på Viking till
Hufvudstadsbladet.
— Sedan Glory anlände i mars och sattes i trafik mellan Åbo och
Stockholm har vi slagit rekord på linjen. Att vi nu får monopol på linjen
till Stockholm förstärker vår position under vintern, som långt är
lågsäsong på sjön, säger hon.
Tallink Silja kommer däremot stärka sin position på Helsingfors-
Stockholm-linjen från slutet av september, då Viking Lines Amorella tas
ur trafik för att säljas till Italien.
Därefter har Viking Line kvar bara Gabriella som trafikerar rutten
Helsingfors-Stockholm,. Det betyder att det avgår en Vikingfärja bara
varannan dag från Helsingfors framöver.
— Många oroliga passagerare har frågat om Viking Line helt ska lägga
ner linjen mellan Helsingfors och Stockholm, men så är det inte. Vi
stannar kvar, men med en färja för tillfället, säger Boijer-Svahnström.
Det italienska rederiet Corsica Ferries har köpt Amorella för 19,1
miljoner euro. Samma rederi köpte tidigare Viking Lines Mariella, som
nu kryssar i Medelhavet.