Stena Line har under 2018 storsatsat på sin Danmarkslinje. Man har bland annat byggt om Stena Danica där man lanserade nya The Reef Bar, ett massivt inglasat soldäck, kryddat med karibiska influenser. Stena Danica har även blivit Stena Lines digitala testplattform där man ständigt utvecklar nya spännande digitala lösningar för att förbättra resandet. Enligt statistiken – satsningar som slagit ut väl.
– Vi har verkligen lagt ett stort fokus på att höja kvaliteten på våra resor och få ännu fler att vilja resa med oss till Danmark. Stora investeringar har gjorts och det är väldigt kul att vi direkt kunnat se en så positiv effekt. Sen ska vi inte heller glömma att många kombinerade en dag på havet med shopping i Bordershop för att fylla på förråden till VM-slutspelet och till de varma sommarkvällarna samt succéserien The Rain som hade premiär i maj, säger Mona Ulvåknippa, Route Marketing Manager på Stena Lines Danmarkslinjer.
Förutom att många av Stena Lines satsningar har varit riktade mot en yngre målgrupp kan även utomstående händelser ligga bakom det resesuccén. Bland studenter över 18 år har Stena Line nämligen kunnat se en ökning på 37 procent jämfört med samma tidpunkt föregående år. I maj 2018 hade danska The Rain premiär på Netflix. Serien, som är inspelad i Danmark och Sverige, blev genast populär. Månaderna efter premiären, då även fotbolls-VM spelades, har Stena Line kunnat se ett ökat resande på hela 84 procent bland ungdomar, jämfört med månaderna innan serien släpptes. Och Stena Line ser alltså att både The Rain och fotbolls-VM kan ha bidragit till den kraftiga ökningen.