Annons:

Birka Paradise lockarnya kundgrupper

Det nya kryssningsfartyget Birka Paradise lockar nya kundgrupper till Birka Cruises Östersjökryssningar.

– Vi ser yngre passagerare och fler Stockholmare, vilket är precis vad vi strävat efter. Stora konferensgrupper har också nappat. Beläggningen är god, men det finns platser i början på veckan, säger Birka Cruises t f vd Franz Hansson.
Några dagar före jungfruturen 10 november rapporterade Svenska Dagbladet om att Finska Strålskyddsinstitutetet ”varnade” för de konstgjorda solarna som finns på det tropiska, inbyggda soldäcket och hävdade att dessa ”dömts ut”. Rubriken gjorde också gällande att Birka ”tvingats backa” och nu endast lät passagerare köpa entimmesbiljetter till solningen.
Birka Cruises krävde och fick in en rättelse.
– Det var felaktigt beskrivet. Myndigheten har inte varnat för solarna, utan rekommenderar att man vistas max två timmar direkt under solarna. Vi har hela tiden haft för avsikt att sälja biljetter som gäller en timme till solstolarna. Det finns bara 50 solstolar och vi vill att så många som möjligt av våra 1800 passagerare ska få njuta av den konstgjorda solen.
Har rapporteringen skadat orderingången?
– Ärligt talat inte, säger Franz Hansson.
En utmaning för Birka Cruises är dock att fylla gamla Birka Princess som genom lanseringen av nya båten hamnat lite i skuggan. Princess gör numera tvådagarskryssningar till Åbo, Helsingfors och Tallinn samt en endygnskryssning varje fredag till Åland.
– Det pågår ett priskrig på Östersjön och det är oundvikligt att Birka Princess dras med i det. Vi måste också lära marknaden att Birka numera erbjuder flerdagskryssningar.

Kommentarer är stängda.