I annonskampanjen som går ut på fredag vill Birka Cruises locka ombord resenärer som annars inte brukar kryssa.
– Vi vill se om vi kan slå hål på deras fördomar och vill veta vad de tycker om vår kryssningsprodukt, säger kommunikationsansvarig Marie Malmros till Travel News.
Birka Cruises har de senaste åren förändrat sitt koncept, där kryssningsupplevelsen ombord anknyter till skärgården och svenska smaker. Den senaste stora investeringen är en ny restaurang inredd med skärgårdstema. Nya hytter inredda av Alexander Lervik med marint tema och en satsning på svensk fika är andra nyheter.
De 1 000 utvalda motvilliga kryssarna får resa på en 22-timmarskryssning under april-juni och ta med en till tre medresenärer kostnadsfritt. Motprestationen är att svara på det testformulär som skickas med passagerarna. Svaren blir mycket viktiga i Birka Cruises fortsatta affärsutveckling.
– Vi vill förstå kunden och nå ut till nya kundgrupper. Dessutom vill vi så klart omvända en och annan, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises.
Tror ni det blir svårt att hitta era 1 000 testpiloter?
– Jag tror många är nyfikna och vill prova på. Och när vi gick ut nyligen och sökte barn som testpiloter att åka med och bli finsmakare och prova vår mat fick vi 2700 svar, säger Marie Malmros.