Jämfört med flygets värld, där både flygbolag och linjer är flyktiga som en sommarförälskelse, framstår rederierna som stabila och förutsägbara spelare. Men det är en chimär. Det råder ingen stiltje, vare sig på Östersjön eller Kattegatt, anno 2011. Travel News listar sju starka trender.
Rederierna jublar åt starka kronan
Den starka kronan är manna från himlen för rederierna, inte minst för Stena Lines Danmarkslinjer som bygger mycket på svenskar som vill nöjeskryssa till och shoppa alkohol i vårt västra grannland.
– Det är klar skillnad i år, med en ökad trafik till Danmark. Nu satsar handlarna i Fredrikshavn och Helsingör på kampanjer mot svenskar som vill shoppa och det är bra för oss, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl.
Nu hoppas Stena på ett starkt semesterresande. I dagsläget är bokningsläget 13 procent högre från Sverige än i fjol.
Även Birka Cruises cashar hem med hjälp av den starka kronan, eftersom alla deras kunder är svenska, men alla varor ombord är inköpta i euro. Även Viking Line hänvisar till den svenska valutan som orsak till ökade passagerarintäkter för förra året och för första kvartalet i år.
– Det är klar skillnad i år, med en ökad trafik till Danmark. Nu satsar handlarna i Fredrikshavn och Helsingör på kampanjer mot svenskar som vill shoppa och det är bra för oss, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl.
Nu hoppas Stena på ett starkt semesterresande. I dagsläget är bokningsläget 13 procent högre från Sverige än i fjol.
Även Birka Cruises cashar hem med hjälp av den starka kronan, eftersom alla deras kunder är svenska, men alla varor ombord är inköpta i euro. Även Viking Line hänvisar till den svenska valutan som orsak till ökade passagerarintäkter för förra året och för första kvartalet i år.
Rysk dam har gjort intåg
En rysk skönhet har gjort entré på Östersjön. St. Peter Line har vågat vad de flesta Östersjörederier önskat men inte vågat eller förmått, starta en kryssningslinje mellan Stockholm och Sankt Petersburg. Visumkrångel har varit en orsak men St. Peter Lines ryska ägare har lyckats få en överenskommelse med myndigheterna som innebär att alla resenärer kan vistas upp till 72 timmar i land visumfritt, där enda kraven är att man köper busstransferbiljett och har bokat hotell. Enligt skandinaviske marknadschefen Tapani Kauhanen kommer de största turistströmmarna att gå från Ryssland till Sverige, men intresset ökar även från svensk horisont.
– S:t Petersburg har en fantastisk kultur- och teaterscen och är en Östersjömetropol med puls 24 timmar om dygnet, som vi vet lockar svenskarna.
Tallink Siljas Sverigechef Kadri Land erkänner utan omsvep att hon önskat sig en Sankt Petersburgs-linje, men att en sådan bedömts som alltför riskabel.
– Destinationen är spännande, men det är inte lätt att samarbeta med ryska myndigheter där beslut kan ändras snabbt.
Färjorna fräschas upp invändigt
Ljust och fräscht hos Stena Line. Det handlar inte om att Fredrik Lindströms och Henrik Schyfferts applåderade krogshow går till sjöss, däremot att rederiet storsatsat de senaste två åren på nya och uppgraderade fartyg, en investering på 9 miljarder kronor. Polenlinjen från Karlskrona har från midsommar fräschat upp färjorna som tidigare gick på Kiellinjen, Stena Spirit och Stena Vision, vilket fördubblar passagerarkapaciteten. Även Göteborg–Kiel har fått nya fartyg, Stena Hollandica och Britannica. Rent finansiellt har det förstås inte varit den bästa tajmingen när Stena förra året gick 380 miljoner back. Men som vd Gunnar Blomdahl konstaterar:
– Satsningen är helt rätt och vi är lyckligt lottade som har en som ägare hellre tar en förlust än strippar bolaget.
En rysk skönhet har gjort entré på Östersjön. St. Peter Line har vågat vad de flesta Östersjörederier önskat men inte vågat eller förmått, starta en kryssningslinje mellan Stockholm och Sankt Petersburg. Visumkrångel har varit en orsak men St. Peter Lines ryska ägare har lyckats få en överenskommelse med myndigheterna som innebär att alla resenärer kan vistas upp till 72 timmar i land visumfritt, där enda kraven är att man köper busstransferbiljett och har bokat hotell. Enligt skandinaviske marknadschefen Tapani Kauhanen kommer de största turistströmmarna att gå från Ryssland till Sverige, men intresset ökar även från svensk horisont.
– S:t Petersburg har en fantastisk kultur- och teaterscen och är en Östersjömetropol med puls 24 timmar om dygnet, som vi vet lockar svenskarna.
Tallink Siljas Sverigechef Kadri Land erkänner utan omsvep att hon önskat sig en Sankt Petersburgs-linje, men att en sådan bedömts som alltför riskabel.
– Destinationen är spännande, men det är inte lätt att samarbeta med ryska myndigheter där beslut kan ändras snabbt.
Färjorna fräschas upp invändigt
Ljust och fräscht hos Stena Line. Det handlar inte om att Fredrik Lindströms och Henrik Schyfferts applåderade krogshow går till sjöss, däremot att rederiet storsatsat de senaste två åren på nya och uppgraderade fartyg, en investering på 9 miljarder kronor. Polenlinjen från Karlskrona har från midsommar fräschat upp färjorna som tidigare gick på Kiellinjen, Stena Spirit och Stena Vision, vilket fördubblar passagerarkapaciteten. Även Göteborg–Kiel har fått nya fartyg, Stena Hollandica och Britannica. Rent finansiellt har det förstås inte varit den bästa tajmingen när Stena förra året gick 380 miljoner back. Men som vd Gunnar Blomdahl konstaterar:
– Satsningen är helt rätt och vi är lyckligt lottade som har en som ägare hellre tar en förlust än strippar bolaget.
Naturgas ersätter olja på Östersjön
Oljefritt på Östersjön är en utopi, men det första passagerarfartyget som drivs med naturgas i stället för olja blir verklighet 2013 när Viking Lines nya Åbofartyg ska stå klart, en investering på 2,1 miljarder kronor som blir störst i Östersjön. De enda fartyg som i dag drivs med naturgas är en del vägfärjor i Norge, och Viking Line får även EU-stöd för miljösatsningen.
– Det är en unik satsning och med tanke på stigande oljepriser ska det bli lönsamt, även om den kan gå på vanlig marindiesel, säger Skandinavien-vd Jan Kårström, som i dagsläget inte vill ge några beräkningar på framtida bränslebesparingar.
Fartyget blir Vikings första nya båt i Sverige på mer än 20 år. Det är i stället konkurrenten Tallink som byggt mycket nytt. Kadri Land välkomnar konkurrentens tillskott.
– Vi har skapat stor uppmärksamhet för Östersjökryssningar med våra nya båtar, vilket Viking Line haft nytta av. Nu är det vår tur att få uppmärksamhet genom vad de gör.
– Det är en unik satsning och med tanke på stigande oljepriser ska det bli lönsamt, även om den kan gå på vanlig marindiesel, säger Skandinavien-vd Jan Kårström, som i dagsläget inte vill ge några beräkningar på framtida bränslebesparingar.
Fartyget blir Vikings första nya båt i Sverige på mer än 20 år. Det är i stället konkurrenten Tallink som byggt mycket nytt. Kadri Land välkomnar konkurrentens tillskott.
– Vi har skapat stor uppmärksamhet för Östersjökryssningar med våra nya båtar, vilket Viking Line haft nytta av. Nu är det vår tur att få uppmärksamhet genom vad de gör.
Biljetterna fortsatt väldigt billiga
Högkonjunktur borde betyda större betalningsvilja bland kunderna. Det gäller dock inte biljettpriserna på Östersjön, som är extremt låga särskilt under vinterhalvåret.
– Det har varit en himla massa fribiljetter på marknaden under vintern och kunderna har vant sig vid ”onormala” biljettpriser, konstaterar Jan Kårström på Viking Line.
En titt i Tallinks årsbokslut för förra året visar att knappt 27 procent av intäkterna kom från biljettförsäljning, medan restaurang- och butiksförsäljningen ombord och i hamn stod för 54 procent. Skillnaden jämfört med Birka och Viking är troligen inte så stor. Förklaringen till prispressen hänger ihop med den stora överkapaciteten bland rederierna, som i år kryddas med St. Peter Lines linje, och där två kalla vintrar gjort att efterfrågan sjunkit under denna period. Och någon markant lättnad av prispress är inte att förvänta enligt Tallinks Kadri Land.
– Det blir fortsatt tufft, men vi är också medskyldiga i branschen till att vi säljer biljetterna för billigt. Men det är så det sett ut historiskt, och det är svårt att bryta.
Högkonjunktur borde betyda större betalningsvilja bland kunderna. Det gäller dock inte biljettpriserna på Östersjön, som är extremt låga särskilt under vinterhalvåret.
– Det har varit en himla massa fribiljetter på marknaden under vintern och kunderna har vant sig vid ”onormala” biljettpriser, konstaterar Jan Kårström på Viking Line.
En titt i Tallinks årsbokslut för förra året visar att knappt 27 procent av intäkterna kom från biljettförsäljning, medan restaurang- och butiksförsäljningen ombord och i hamn stod för 54 procent. Skillnaden jämfört med Birka och Viking är troligen inte så stor. Förklaringen till prispressen hänger ihop med den stora överkapaciteten bland rederierna, som i år kryddas med St. Peter Lines linje, och där två kalla vintrar gjort att efterfrågan sjunkit under denna period. Och någon markant lättnad av prispress är inte att förvänta enligt Tallinks Kadri Land.
– Det blir fortsatt tufft, men vi är också medskyldiga i branschen till att vi säljer biljetterna för billigt. Men det är så det sett ut historiskt, och det är svårt att bryta.
Fastfrusna färjor sätter djupa spår
Rederierna gillar inte kalla vintrar. Den rekordfrostiga vårvintern 2010 där flera fartyg frös fast i isen i Östersjön satte djupa spår i balansräkningarna. Den gångna vintern blev också tuff. Men det handlar inte bara om ovilja att ge sig ut till sjöss utan även att intresset för nöjeskryssningar minskar när vinterperiodens elräkningar dimper ner.
Rederierna gillar inte kalla vintrar. Den rekordfrostiga vårvintern 2010 där flera fartyg frös fast i isen i Östersjön satte djupa spår i balansräkningarna. Den gångna vintern blev också tuff. Men det handlar inte bara om ovilja att ge sig ut till sjöss utan även att intresset för nöjeskryssningar minskar när vinterperiodens elräkningar dimper ner.
Bornholm åter på färjekartan
Bornholm gör comeback som kryssningsdestination i sommar när Birka Cruises angör den danska ön (liksom Visby) under sina weekendkryssningar i stället för Riga.
– Intresset för Danmark är stigande och det är alltid roligt att kunna presentera ett nytt resmål, säger vd Lars Näslund, som även konstaterar att konkurrensen är tuff på Riga, som finns både hos Tallink och Viking Line.
Bornholm gör comeback som kryssningsdestination i sommar när Birka Cruises angör den danska ön (liksom Visby) under sina weekendkryssningar i stället för Riga.
– Intresset för Danmark är stigande och det är alltid roligt att kunna presentera ett nytt resmål, säger vd Lars Näslund, som även konstaterar att konkurrensen är tuff på Riga, som finns både hos Tallink och Viking Line.
Katarina Myrberg