Affärstidningen Kauppalehti hävdar att Tallink aldrig skulle överleva utan de estniska skattereglerna och låga lönerna. Den snabba expansionen har varit nära att sänka hela rederiet.
Under det senaste decenniet byggde Tallink nya fartyg så gott som varje år och skuldbördan växte, skriver Kauppalehti enligt Ålandstidningen. När finanskrisen gav en åtstramning av kreditmarknaden hann verkligheten ikapp rederiet i slutet av 2009. Lånen uppgick då till 1,2 miljarder euro och resultatet gick på minus.
Tallink omstrukturerade sina krediter vilket gav bankerna ett betydande inflytande i bolaget. Enligt Kauppalehti fick Tallink en glesare amorteringsplan för åren 2009 till 2011, men kan i gengäld inte förändra sin verksamhet, betala ut dividend eller göra nya investeringar utan bankernas medgivande.
De estniska skattereglerna innebär att Tallink inte behöver betala någon bolagsskatt så länge bolaget inte betalar ut någon dividend. Det är givetvis en klar fördel framför exempelvis Viking Line som betalar 26 procet skatt på sin vinst oavsett utdelning. Lönerna är också 36 procent lägre än i Finland, och enligt den finska tidningen skulle Tallink utan denna fördel inte ha några pengar över till amorteringar.
Under det senaste decenniet byggde Tallink nya fartyg så gott som varje år och skuldbördan växte, skriver Kauppalehti enligt Ålandstidningen. När finanskrisen gav en åtstramning av kreditmarknaden hann verkligheten ikapp rederiet i slutet av 2009. Lånen uppgick då till 1,2 miljarder euro och resultatet gick på minus.
Tallink omstrukturerade sina krediter vilket gav bankerna ett betydande inflytande i bolaget. Enligt Kauppalehti fick Tallink en glesare amorteringsplan för åren 2009 till 2011, men kan i gengäld inte förändra sin verksamhet, betala ut dividend eller göra nya investeringar utan bankernas medgivande.
De estniska skattereglerna innebär att Tallink inte behöver betala någon bolagsskatt så länge bolaget inte betalar ut någon dividend. Det är givetvis en klar fördel framför exempelvis Viking Line som betalar 26 procet skatt på sin vinst oavsett utdelning. Lönerna är också 36 procent lägre än i Finland, och enligt den finska tidningen skulle Tallink utan denna fördel inte ha några pengar över till amorteringar.