Annons:

Allt hårdare villkor för rederierna

Allt hårdare förhållanden råder för rederierna samtidigt som resenärerna gynnas. Halverade biljettpriser och skyhöga bränslepriser det senaste året innebär att lönsamheten till havs blir allt sämre.

Konkurrensen om passagerarna på Östersjön påminner allt mer om den mellan flygbolagen på den svenska inrikesmarknaden.
”De rederier som har de starka musklerna och den starkaste ekonomin kommer att överleva” säger Jan Kårström till TT.
Han tror att stora förändringar är att vänta bland rederierna snart.
Birka Line redovisade i onsdags en förlust på 42 miljoner kronor för första kvartalet i år, efter en vinst på 16 miljoner samma period i fjol. Resultatet dras ner av kryssningsverksamheten som drabbas av allt hårdare konkurrens på Östersjön samt lägre taxfree-intäkter efter att Finland sänkt alkoholskatterna.
Viking Lines delårsrapport i slutet av mars visade att passagerarna ökat med 15,5 procent men resultatet blev trots detta en förlust på 64 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets första kvartal. Förra året uppgick bolagets förlust till 16 miljoner kronor motsvarande period.
Viking Lines marknadsandel är 31 procent, Silja Lines 26 procent, Tallinks drygt 18 procent och Birka Lines mindre än 4 procent. Totalt 16 miljoner passagerare förra året räckte inte på långa vägar för att fylla färjorna.
”Lönsamheten naggas rejält i kanten för rederierna trots att flera färjor tagits ur trafik. Det är fortfarande en stor överkapacitet på Östersjön, och vinnarna är passagerarna,” säger Jan Kårström till TT.

Kommentarer är stängda.