En av de stora fördelarna med kryssningsresor, och säkerligen en av anledningarna till att allt fler lockas att prova, är att så mycket ingår i priset. Ett av försäljningsargumenten som ofta används är just att det är en passande resform för den som vill ha koll på semesterkassan. Det händer även att man ser kryssningar marknadsföras som all inclusive – en resform/hotellvistelse där allt ingår.
Problemet är bara att detta är en sanning med modifikation. Visst ingår mycket, men bortsett från hos de allra lyxigaste rederierna finns det hos övriga en hel del som kostar extra.
En anledning till att aktiviteter ombord, som racingsimulator, bowlingbana eller bastuavdelning i fartygets spa, beläggs med en avgift är förstås den begränsade kapaciteten. Den extra kostnaden blir ett sätt att balansera utbud och efterfrågan. En annan aspekt i sammanhanget är det rådande ekonomiska läget. För att rederierna inte ska skrämma bort nya och gamla kunder som just lärt sig att en kryssning är en resform där man får mycket för pengarna, så vill man i största möjliga mån behålla attraktiva priser. Besparingarna görs alltså inte på katalogpriset, det pris som kunden betalar hos sin resesäljare, utan på andra håll.
Kryssningsnovisen, som inte har tidigare erfarenheter att jämföra med, saknar förmodligen inte den indragna chokladbiten på huvudkudden vid läggdags, och tänker förmodligen inte på att rumsservicen inte längre går att få dygnet runt. Den kryssningsvana däremot märker nog av enklare middagsmenyer i huvudmatsalen, och saknar säkert den obligatoriska halva hummern som tidigare alltid serverades den sista galakvällen ombord.
Men bortsett från att vissa av guldkanterna ombord slipats ner på sistone, kan man också hitta stora variationer mellan rederiernas avgiftspolicy ombord. Medan alla nya fartyg i dag marknadsförs med sina häftigaste aktiviteter, fina avkopplingsmöjligheter och sitt breda restaurangutbud, så är skillnaderna fortfarande stora mellan vad som ingår i priset och vad kunden måste betala extra för.
Problemet är bara att detta är en sanning med modifikation. Visst ingår mycket, men bortsett från hos de allra lyxigaste rederierna finns det hos övriga en hel del som kostar extra.
En anledning till att aktiviteter ombord, som racingsimulator, bowlingbana eller bastuavdelning i fartygets spa, beläggs med en avgift är förstås den begränsade kapaciteten. Den extra kostnaden blir ett sätt att balansera utbud och efterfrågan. En annan aspekt i sammanhanget är det rådande ekonomiska läget. För att rederierna inte ska skrämma bort nya och gamla kunder som just lärt sig att en kryssning är en resform där man får mycket för pengarna, så vill man i största möjliga mån behålla attraktiva priser. Besparingarna görs alltså inte på katalogpriset, det pris som kunden betalar hos sin resesäljare, utan på andra håll.
Kryssningsnovisen, som inte har tidigare erfarenheter att jämföra med, saknar förmodligen inte den indragna chokladbiten på huvudkudden vid läggdags, och tänker förmodligen inte på att rumsservicen inte längre går att få dygnet runt. Den kryssningsvana däremot märker nog av enklare middagsmenyer i huvudmatsalen, och saknar säkert den obligatoriska halva hummern som tidigare alltid serverades den sista galakvällen ombord.
Men bortsett från att vissa av guldkanterna ombord slipats ner på sistone, kan man också hitta stora variationer mellan rederiernas avgiftspolicy ombord. Medan alla nya fartyg i dag marknadsförs med sina häftigaste aktiviteter, fina avkopplingsmöjligheter och sitt breda restaurangutbud, så är skillnaderna fortfarande stora mellan vad som ingår i priset och vad kunden måste betala extra för.
Hos MSC Cruises till exempel, som i sin senaste fartygsklass satsat på nyheter som 4D-bio och racingsimulator, får kunden betala extra för att prova på dessa. Motiveringen är att rederiet måste finansiera de kostsamma investeringar dessa nyheter inneburit. Men alla måltidsdrycker, utöver vatten, kostar extra, även vanligt bryggkaffe och te som ingår hos de flesta andra rederier.
När det gäller rumsservice erbjuder MSC Cruises möjlighet att beställa frukost till hytten utan extra kostnad, övriga tider får man betala för det man beställer. Utöver bufférestaurangen och huvudmatsalen tillämpar restaurangerna antingen ett fast pris eller à la carte-prislista, det vill säga gästen betalar för det den beställer. Systemen skiljer sig lite mellan olika fartyg.
Ombord på Oasis of the Seas – världens största kryssningsfartyg och kryssningsvärldens senaste snackis från Royal Caribbean International – ingår förvånansvärt mycket. Alla aktiviteter som klätterväggar, vågsurfing, linbana och karusell är kostnadsfria. Utöver vatten finns tillgång till fri lemonad, kaffe och te, som även serveras i huvudmatsalen efter måltid. Rumsservicen är fri från klockan 5.00 på morgonen fram till midnatt, blir man hungrig däremellan tas en fast avgift ut på 3,95 amerikanska dollar. Utöver de restauranger som ingår att äta på (över ett tiotal till såväl frukost, lunch som middag) har specialrestaurangerna både fast pris och à la carte-prislista.
Även om det för kryssningsgästen kan kännas mer prisvärt, och framför allt enklare, att så mycket som möjligt ingår när man väl är ombord, är det ur ett prismässigt perspektiv dock inte så enkelt att det ena alternativet givet blir billigare i slutänden.
När det gäller rumsservice erbjuder MSC Cruises möjlighet att beställa frukost till hytten utan extra kostnad, övriga tider får man betala för det man beställer. Utöver bufférestaurangen och huvudmatsalen tillämpar restaurangerna antingen ett fast pris eller à la carte-prislista, det vill säga gästen betalar för det den beställer. Systemen skiljer sig lite mellan olika fartyg.
Ombord på Oasis of the Seas – världens största kryssningsfartyg och kryssningsvärldens senaste snackis från Royal Caribbean International – ingår förvånansvärt mycket. Alla aktiviteter som klätterväggar, vågsurfing, linbana och karusell är kostnadsfria. Utöver vatten finns tillgång till fri lemonad, kaffe och te, som även serveras i huvudmatsalen efter måltid. Rumsservicen är fri från klockan 5.00 på morgonen fram till midnatt, blir man hungrig däremellan tas en fast avgift ut på 3,95 amerikanska dollar. Utöver de restauranger som ingår att äta på (över ett tiotal till såväl frukost, lunch som middag) har specialrestaurangerna både fast pris och à la carte-prislista.
Även om det för kryssningsgästen kan kännas mer prisvärt, och framför allt enklare, att så mycket som möjligt ingår när man väl är ombord, är det ur ett prismässigt perspektiv dock inte så enkelt att det ena alternativet givet blir billigare i slutänden.
För den som jagar bästa kryssningspris kan det vara värt att belysa att kaffekostnaden på en vecka (kanske 200 kronor extra) kan vara värd att betala om resan är ett par tusen billigare. Slutpriset beror förstås också på hur aktiv man vill vara, hur ofta man besöker specialrestaurangerna samt hur stor konsument man är av kaffe och rumsservice. För den som nöjer sig med vanligt vatten och inte bryr sig om de sportiga faciliteterna spelar det helt enkelt ingen roll.
Var hittar man då ”all inclusive-kryssningar” där obegränsad rumsservice, måltider och all dryck från vatten till champagne ingår? Svaret är hos rederier som till exempel Sea Dream, Silvesea och Regent Seven Seas – som både är betydligt lyxigare, dyrare och har mindre fartyg. Det senaste betyder till exempel att de häftiga aktiviteterna lyser med sin frånvaro och utbudet av de mesta av utrymmesskäl är starkt begränsat.
Vilket val som är rätt beror på kryssningsköparens budget och förväntningar på resan. Ett gott råd till alla resesäljare är att ställa några enkla frågor före bokningen för att ringa in önskemålen. Då slipper ni förhoppningsvis höra av kunden igen – i alla fall innan det är dags att boka in nästa semester.
Ingår kaffe på maten?
Här är ett par exempel på vad som ingår och inte hos några stora rederier.
Var hittar man då ”all inclusive-kryssningar” där obegränsad rumsservice, måltider och all dryck från vatten till champagne ingår? Svaret är hos rederier som till exempel Sea Dream, Silvesea och Regent Seven Seas – som både är betydligt lyxigare, dyrare och har mindre fartyg. Det senaste betyder till exempel att de häftiga aktiviteterna lyser med sin frånvaro och utbudet av de mesta av utrymmesskäl är starkt begränsat.
Vilket val som är rätt beror på kryssningsköparens budget och förväntningar på resan. Ett gott råd till alla resesäljare är att ställa några enkla frågor före bokningen för att ringa in önskemålen. Då slipper ni förhoppningsvis höra av kunden igen – i alla fall innan det är dags att boka in nästa semester.
Ingår kaffe på maten?
Här är ett par exempel på vad som ingår och inte hos några stora rederier.
1. RCCL
Kaffe på maten: Ja, liksom
lemonad, vatten, te och iste.
Aktiviteter ombord: Ja.
Rumsservice: Ja. Fritt mellan klockan 5.00 till 24.00, övrig tid
cirka 29 kronor.
Restauranger: Minst självserveringsrestaurang samt huvudmatsal ingår. Därutöver finns ofta flera alternativ där man betalar en fast avgift eller enligt en à la carte-prislista.
Kaffe på maten: Ja, liksom
lemonad, vatten, te och iste.
Aktiviteter ombord: Ja.
Rumsservice: Ja. Fritt mellan klockan 5.00 till 24.00, övrig tid
cirka 29 kronor.
Restauranger: Minst självserveringsrestaurang samt huvudmatsal ingår. Därutöver finns ofta flera alternativ där man betalar en fast avgift eller enligt en à la carte-prislista.
2. MSC CRUISES
Kaffe på maten: Nej, man är hänvisad till deras kaffebarer. Vanligt vatten finns i bufférestaurangen, all annan dryck kostar extra.
Aktiviteter: Nej. Prisexempel: 4D-bion som finns på Fantasia och Splendida kostar cirka 68 kronor/25 minuter. Racingsimulatorn cirka 98 kronor för 3–5 minuter (beror på hur skicklig man är).
Rumsservice: Frukost ingår. Övrigt enligt prislista.
Restauranger: Minst självserveringsrestaurang samt huvudmatsal ingår. Övriga tar en fast avgift eller enligt menyn (olika på olika fartyg).
Kaffe på maten: Nej, man är hänvisad till deras kaffebarer. Vanligt vatten finns i bufférestaurangen, all annan dryck kostar extra.
Aktiviteter: Nej. Prisexempel: 4D-bion som finns på Fantasia och Splendida kostar cirka 68 kronor/25 minuter. Racingsimulatorn cirka 98 kronor för 3–5 minuter (beror på hur skicklig man är).
Rumsservice: Frukost ingår. Övrigt enligt prislista.
Restauranger: Minst självserveringsrestaurang samt huvudmatsal ingår. Övriga tar en fast avgift eller enligt menyn (olika på olika fartyg).
3. NORWEIGAN CRUISE LINE
Kaffe på maten: Ja, liksom te, vatten och iste.
Aktiviteter: Ja, de flesta. Bowling kostar dock cirka 36 kronor per person och spel.
Rumsservice: Ja, fritt dygnet runt.
Restauranger: Två huvudrestauranger ingår liksom bufférestaurangen och 24-timmars restaurangen. Specialrestaurangerna tar ut en fast avgift eller enligt à la carte-menyns priser.
Kaffe på maten: Ja, liksom te, vatten och iste.
Aktiviteter: Ja, de flesta. Bowling kostar dock cirka 36 kronor per person och spel.
Rumsservice: Ja, fritt dygnet runt.
Restauranger: Två huvudrestauranger ingår liksom bufférestaurangen och 24-timmars restaurangen. Specialrestaurangerna tar ut en fast avgift eller enligt à la carte-menyns priser.
4. COSTA CRUISES
Kaffe på maten: Ja, om man ber om det, liksom att vatten, juice och te ingår.
Aktiviteter: Sådana som 4D-bio och racingsimulator kostar extra (testkörning på 3 minuter kostar 99 kronor).
Rumsservice: Frukosten ingår. Övriga tider tar de cirka 20 kronor.
Restauranger: Huvud- och bufférestaurang ingår, för besök på specialrestauranger utgår fast avgift (prisexempel:
cirka 200 kronor).
Kaffe på maten: Ja, om man ber om det, liksom att vatten, juice och te ingår.
Aktiviteter: Sådana som 4D-bio och racingsimulator kostar extra (testkörning på 3 minuter kostar 99 kronor).
Rumsservice: Frukosten ingår. Övriga tider tar de cirka 20 kronor.
Restauranger: Huvud- och bufférestaurang ingår, för besök på specialrestauranger utgår fast avgift (prisexempel:
cirka 200 kronor).
5. PRINCESS CRUISES
Kaffe på maten: Ja, liksom te och isvatten. Även juice och lemonad under frukost och lunch i bufférestaurangen.
Aktiviteter: Ja, men de har inga direkt ”spektakulära”. De flesta fartyg har utomhusbio på pooldäck kvällstid.
Rumsservice: Ja, fritt dygnet runt.
Restauranger: Specialrestaurangerna tar en fast avgift på 145–180 kronor.
Kaffe på maten: Ja, liksom te och isvatten. Även juice och lemonad under frukost och lunch i bufférestaurangen.
Aktiviteter: Ja, men de har inga direkt ”spektakulära”. De flesta fartyg har utomhusbio på pooldäck kvällstid.
Rumsservice: Ja, fritt dygnet runt.
Restauranger: Specialrestaurangerna tar en fast avgift på 145–180 kronor.
HEIDI ROVÉN