– I år är målet en operativ vinst på 60 miljoner, säger informationschef Joakim Kenndal.
Ackumulerade förluster på 3 miljarder blev konsekvensen när Stena Line stod oförberett inför slopandet av tax free-försäljningen 1999. Under krisåren fick 800 personer sluta. Samtidigt har dock rederiet investerat kraftigt i nyare fartyg och upprustning av den befintliga flottan, 4,2 miljarder, för att möta ökad konkurrens. Cirka 400 miljoner har använts för att bygga om tio fartyg invändigt.
– Tidigare brydde sig resenärer inte så mycket om hur båtarna såg ut, eftersom de bara var där för att handla. Nu har de andra krav och vill ha en helhetsupplevelse ombord, säger Joakim Kenndal.
Klassiska Göteborg- Fredriks-havn-rutten fick ett uppsving i höstas när den danska spritskatten sänktes. I oktober var passageraruppsvinget hela 24 procent. Under årets första kvartal hade nyhetens behag klingat ut och ökningen låg på 3 procent.
Stora förväntningar sätts i stället till det folkrika Polen och dess potentiella ekonomiska tillväxt efter EU-inträdet. Linjen har varit på kraftig frammarsch i flera år.
Under första kvartalet i år sköt passagerartalen i väg med 26 procent. I maj satte Stena Line in nyförvärvet Stena Nordica, vilket ökade passagerar- och fraktkapaciteten med 60 respektive 40 procent. I sommar slår rederiet upp portarna till en egen boarder shop i Gdynias hamn.