Annons:

Premium

Viking Line i annonsbråk med Nya Åland: ”Panikreaktion från reptilhjärnan”

Viking Line drar in all annonsering i Nya Åland efter att tidningen granskat bolaget. Efter uppmärksamheten har Viking Line förklarat att de drar in annonseringen ”på obestämd tid”. Text: Janne Sundling

”I februari inledde Nya Åland en omfattande reportageserie om det åländska skatteundantaget i syfte att belysa det ur olika perspektiv” 

Efter att Nya Ålands ledarsida skrivit om Östersjörederiernas affärsverksamhet avbokade Viking Line all annonsering i tidningen.

Tidningen publicerar bland annat regelbundet turlistorna på tidningen sista sida. Samma dag som tidningen publicerade en ledare om rederiverksamheten på Östersjön kom ett mejl från försäljningsavdelningen på rederiet till tidningen:

”Viking Line önskar avboka all inbokad annonsering från och med idag och på obestämd tid.”

Vd Jan Hanses säger till Nya Åland att han inte har några kommentarer till beslutet och på frågan om beslutet är kopplat till ledarsidans granskning svarar han:

”Det får du dra dina egna slutsatser om.”

I februari inledde Nya Åland en omfattande reportageserie om det åländska skatteundantaget i syfte att belysa det ur olika perspektiv.  

”Genom dra tillbaka annonseringen påverkar Viking Line nu Nya Ålands intäkter och därmed möjligheter att verka. Det kan inte ses som något annat än en ekonomisk bestraffning för innehåll som Viking Line inte tyckte om”, skriver Nya Åland i en ledare och beskriver det som ”en panikreaktion från reptilhjärnan hos företagsledningen”.

”Börsnoterade Viking Line är en stor arbetsgivare på Östersjön, har stor ekonomisk makt och bär ett samhällsansvar genom sin verksamhet. Dessutom får rederiet ett tillskott av skattemedel i form av statsstöd just för att detta samhällsansvar ska tryggas”, skriver Nya Åland.