”Flygplanen, som hyrs in med besättningar, är genomgående gamla med en ungefärlig genomsnittsålder på 15 år”
Problemen hopar sig för flyget i sommar. När flygplatserna väl fått ordning på sina säkerhetskontroller hotas logistiken av strejkvarsel, flygledarbrist, ont om flygplan och för få piloter. Problemet förvärras av att Airbus har problem med att serva motorerna på sina A220 som ofta blir stående länge på marken.
SAS var tidigt ute med att dammsuga marknaden på wetlease och har hyrt in åtta A320 från lettiska SmartLynx, tre A220 från lettiska Air Baltic, tre 737-800 från danska Jet Time och två Airbus A330 från portugisiska HiFlys maltesiska dotterbolag.
Flygplanen, som hyrs in med besättningar, är genomgående gamla med en ungefärlig genomsnittsålder på 15 år. Den som bokar med SAS vet alltså inte vilket bolag som kommer att genomföra flygningen:
– Kunderna kan ju se det på bokningen och biljetten, säger Tonje Sund på SAS pressavdelning. Vi jobbar för fullt med att rekrytera och utbilda egna besättningar, men under tiden hyr vi in kapacitet från andra leverantörer för att klara sommaren.
Branschaktörer som Travel News talat med vittnar om att priserna på wetlease har stigit kraftigt till följd av kapacitetsbristen.
– Vi kommenterar inte priset på enskilda kontrakt, svarar Tonje Sund.