”Mitt jobb är inte att förstå vad Ryanair gör. Vi fokuserar på oss själva och att komma ur vår rekonstruktion. Det kommer att ta sex månader”
Få företagsledare i reseindustrin står inför större utmaningar än SAS:vd Anko van der Werff. Just nu är Nordens största flygbolag i en intensiv kapitaljakt, 9,5 miljarder ska in till den 19 september som ett led i bolagets rekonstruktion under Chapter 11. Nästa vecka väntas säkerhetspersonalen på några av landets större flygplatser att strejka om de inte kan komma överens. Det skulle bli hårt slag mot SAS som går med förlust hela året för att tjäna pengar under sommarmånaderna.
– Vi är inte en del i dem som planerar att strejka eller motparten. Vi kan bara hoppas att de hittar rätt lösning, säger Anko van der Werff.
Har ni planer på att flytta från Arlanda till Skavsta?
– Det är svårt och mycket sent att göra det. Om strejken håller på länge ska vi se vad vi kan göra. Men systemet för juli är satt och det blir svårt att ändra på.
Vidare är den svaga svenska kronan tuff mot ett bolag som måste köpa enorma mängder flygbränsle i euro och dollar.
SAS kapitalanskaffning pågår. Ni behöver 9,5 miljarder. Hur går det?
– Vi har fått mer tid. Vi pratar med aktörer, men nej Viggo, jag kommer inte att avslöja något här. Du får inget scoop av mig. Vi har nått två viktiga milestones och det leder fram till den 11 september då vi vet vad som händer.
SAS har förlorat 5 miljarder de senaste sex månaderna. Varför har inte sparprogrammet SAS Forward gett mer?
– Det stämmer inte. Tittar du på vad vi kommunicerade i maj så ser du en underliggande rörelse åt rätt håll. Vintersäsongen har varit tuff. Piloterna kom tillbaka och vi återgick till gamla. Vårt resultat är ingen överraskning, vi är på rätt spår. Vår stora utmaning nu är den svaga svenska kronan. Men bakom detta ser vi bra resultat.
Vad säger du om EU-domen mot SAS och den svenska regeringen. Den gav er pengar (10 miljarder), ett brott mot EU:s lagar om statsstöd till företag. Vad är din kommentar till domen?
– Det har vi sagt tidigare. Vi pratar med de nordiska regeringarna och analyserar vad det betyder för oss. Vi hoppas på mer tydlighet inom de närmaste veckorna. Vi måste förstå vad EU-kommissionen vill. Vi måste följa vår deadlines i kapitalanskaffningsprocessen och komma ur vår rekonstruktion så fort som möjligt. För att nå dit behöver vi staternas och EU-kommissionens stöd. Deras nästa steg är mycket viktigt.
Kan du förstå varför Ryanair driver denna fråga så hårt?
– Mitt jobb är inte att förstå vad Ryanair gör. Vi fokuserar på oss själva och att komma ur vår rekonstruktion. Det kommer att ta sex månader.
I sommar kommer SAS att ha 15 wetlease-plan i luften. Hur påverkar detta SAS varumärke?
– Jag testade två av dem förra veckan. Jag såg en mycket bra produkt med mycket engagerad personal och bra flygplan. Det gäller bara denna sommar. Vi fick mer slottider till Asien och har ett stort flygplan som är wetlease. Så kommer det inte att bli nästa år.
Senaste gången SAS gick med vinst hade ni 30 miljoner passagerare. Hur många kommer ni ha i år?
– Det är en bra fråga, jag vet inte. Vi är tillbaka på 80 procent av vår gamla kapacitet. Load Factor är på väg till gamla nivåer. Senaste kvartalet flög vi 5,5 miljoner passagerare. Vi kommer att nå 23-24 miljoner i år.
Om fem år tror många att SAS ägs av Lufthansa, vad tror du?
– Många människor har många tankar om SAS. Jag läser dem överallt. De är inte vid bordet eller på min plats. Vi följer vår process och lämnar dem som tycker vid sidan om.