“Flygbolagen bör vara helt utsatta för den fria marknaden och människor bör tillåtas att resa med de mest effektiva flygbolagen”
– Det skulle vara en klart olaglig statlig subvention, som Ryanair omedelbart kommer att ta till EU, lovar Eddie Wilson, VD för Ryanair och fortsätter.
– Nationella regeringar kan inte bara välja sina egna favoritflygbolag och låta dem konkurrera med resten av oss. Flygbolagen bör vara helt utsatta för den fria marknaden och människor bör tillåtas att resa med de mest effektiva flygbolagen, säger Eddie Wilson, VD för Ryanair, i en intervju med Berlingske. Eddie Wilson är högsta chef för den del av Ryanair som består av majoriteten av koncernens flygbolag.
Hittills har EU-domstolen slagit fast att EU-kommissionens ursprungliga beslut från coronakrisen var felaktigt. Detta kan eventuellt leda till att SAS måste betala tillbaka de 10 miljarder svenska kronor som bolaget fick i coronastöd under 2020.
EU-domen sätter många käppar i hjulet när SAS nu letar nya finansiärer som ska rädda bolaget undan konkurs. I processen kommer SAS nuvarande aktieägare att förlora varenda krona. SAS skulder är idag större än tillgångarna, enligt en rapport som kungjordes i samband med bolagets Chapter 11-process.
Svenska staten har sagt nej till att stödja SAS, medan Danmark tycks redo med ett belopp som sannolikt kommer att uppgå till 2,5 miljarder svenska kronor.
I gengäld kommer den danska staten att få inflytande över vissa delar av SAS. Bland annat ska SAS, som Berlingske tidigare rapporterat, säkra flygförbindelser från Kastrup till resten av världen. Köpenhamns flygplats är Danmarks största arbetsgivare.
Eddie Wilson, VD för Ryanair, menar att de många statliga tillskotten under flera decennier har förstört möjligheterna att göra SAS mer välskött.
– Det enda det har gjort är att de aldrig har förändrat beteendet i SAS, eftersom man alltid vet att det kommer pengar. Därför kommer SAS aldrig att bli effektivt, säger Eddie Wilson.