Annons:

Premium

Panelen om nya Bromma flygplats, restaurangbesök, sommarplaner och Almedalen

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Didrik von Seth, vd SRF, Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Uwe Löffler, vd Ligula Hospitality Group, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio, Johanna Danielsson, vd Kairos Future

”Det går inte att komma ifrån att 14 km är färre än 42”

Bromma flygplats har varit nedläggningshotad i 75 år. Detta är mina argument för att flygplatsen ska finnas kvar lika länge:  

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Enligt Swedavias statistik hade Bromma totalt drygt 98 000 resenärer under april, vilket utgör 46 procent av nivåerna före pandemin. Delar av affärsresandet har flyttats online när tekniken fick större spridning. Delar har flyttat till räls när många företags respolicy har stramats åt. Så betydelsen har minskat vilket Kairos Future tidigt förutspådde. Det är en utveckling jag välkomnar ur ett miljöperspektiv. Men Sverige är ett avlångt land och ska vi hänga ihop med varandra från norr till söder behövs ett nära och smidigt alternativ, även till lite mindre flygplatser ute i landet. Det är i mitt perspektiv också viktigt, liksom att ge människor chansen att hinna natta barnen ibland, trots ett yrke där resande är ett måste. Bromma som elflygshub är intressant, men haltar lite, för en sån hub bör ju vara knuten till samma plats som längre matarsträckor, dvs. Arlanda (eller bör finnas även där).

Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Det går inte att komma ifrån att 14 km är färre än 42. Det vill säga en flygplats närmare stadskärnan kommer alltid att vara ett smidigare alternativ. Med det sagt så nyttjar jag den väldigt sällan och flygplanen har sin mycket högljudda rutt rakt över min trädgård så personligen skulle jag inte lida av att den försvann.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är fantastiskt med två flygplatser i Stockholmsområdet så Bromma ska absolut vara kvar. Det är även en säkerhetsfråga att ha en alternativ flygplats och kanske viktigare än någonsin med tanke på Rysslands hänsynslösa agerande. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det finns inte tillräckligt med tillgängliga slottider på ARN i på morgonar och kvällar, när många vill resa. Så låt oss då utnyttja BMA som är en bra och välfungerande flygplats som ett bra komplement till ARN.

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Flygplatsen fyller en viktig funktion för regionen. Näringslivet gynnas genom att ha en snabb och smidig flygtrafik som samtidigt tar bort eventuell belastning från Arlanda. 

Didrik von Seth, vd SRF: Eftersom majoriteterna ändras sig relativt ofta inom politiken numera är bara det ett ytterligare argument för att Bromma kommer att vara kvar. Beslutar den ena sidan om nedläggning kommer den andra att riva upp beslutet. 

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag tycker att Bromma fyller en funktion och det är väl mycket smart att ha tanken att bli en hubb för elflyg. 

”Så länge Brommas flyg kan finansiera Brommas driftkostnader plus ge rimlig avkastning på markvärdet kan Bromma få vara kvar”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Så länge Brommas flyg kan finansiera Brommas driftkostnader plus ge rimlig avkastning på markvärdet kan Bromma få vara kvar. Om flyget inte finansierar detta betyder det att Stockholms skattebetalare subventionerar detta flyg. Det ser jag ingen anledning till.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: BRA:s förslag ovan är väl ett fantastiskt fint argument! 

Uwe Löffler, vd Ligula Hospitality Group:  Jag tror att Stockholm och Sverige mår bra av två flygplatser. 

SUS är en krog kopplad till hotell At Six i Stockholm.

”Jag har jobbat på krogen under flera år, älskar miljön och är en tacksam restauranggäst 

Motivera gärna varför du går på krogen eller ja, stannar hemma.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Oftast för att jag befinner mig på en plats när jag är hungrig som är långt hemifrån 🙂

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Det är en av de stora fördelarna med att bo i en storstad – utbudet av restauranger, nöjen, puls, energi och intryck. Jag har jobbat på krogen under flera år, älskar miljön och är en tacksam restauranggäst. 

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs  Norwegian: Det är så trevligt att äta på restaurang eftersom man då kan koppla av helt och fokusera på middagssälskapet – till skillnad från när man lagar mat hemma. Det är även en väldigt trevlig miljö att vara i eftersom alla är där för att njuta av god mat och dryck och för att njuta!

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: För stämningens och atmosfärens skull, men också möten med nya och gamla bekanta. Tänk så tråkigt det skulle bli om alla bara satt hemma och tryckte, istället för att uppleva den stora världen.

Uwe Löffler, vd Ligula Hospitality Group: Krogen är ju en del av mitt liv!

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: En öl på fat kommer alltid vara godare än den på burk. Sen är restaurangbesök kul, inspiration till att pröva något nytt så småningom hemma.

Didrik von Seth, vd SRF: Jag vill gärna prova många olika nya maträtter. På så vis får man inspiration att laga nya hemma. Som italienarna säger; man äter inte för att kunna leva, man lever för att kunna äta.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag har aldrig varit en stor restaurangbesökare och föredrar att laga mat hemma faktiskt. FInns många recept att testa och utmana sig själv. 

Mats Nyblom, Travel News tågexpert.

”Jag är ju tråkig. Jag går alldeles för sällan på krogen. Det får bli bättring snarast”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det var ett trauma för mig att läsa Viggos krönika den 9 dec. Jag kände mig träffad som en riktigt tråkig människa (även om jag inte umgås mycket med grannar och starkt ogillar campingplatser, i synnerhet tandborstningsrännorna). För mig överträffar däremot pendlingstristessen kaffemaskinsträngseleuforin så jag gillar att ha hemmakontoret (har ett riktigt sådant) som bas. Nu slog släggan till igen. Jag är ju tråkig. Jag går alldeles för sällan på krogen. Det får bli bättring snarast. En förlängd helg i Skåne och Köpenhamn kommer att rycka upp årets korogbesökveckogenomsnitt.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Mitt arbete innefattar en del ätande på restaurang. Men om jag går ut privat så är det för att glädja min älskade hustru. Vi har inga barn hemma numera och efter det har det blivit oftare än tidigare. !

Detta ska jag göra i sommar på semestern: 

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Bland annat en utflykt till London. Har slutat bojkotta efter Brexit, tycker britterna har lärt sig en läxa nu. Men i övrigt: läsa ikapp en hög med böcker, paddla kajak och spana mot stjärnhimlen.

Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Skrota i trädgården, besöka ett par medelhavsöar och fira 10-årig bröllopsdag. 

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs  Norwegian: Vara i sommarhuset i Båstad och bara njuta av den fantastiska svenska sommaren. I slutet av augusti ska jag åka till Spanien. 

Lindos på Rhodos. Foto: Ving

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Då ska jag äntligen få åka med hela familjen till Vings vuxenhotell, Sunprime Miramare på Rhodos, eftersom min son nu är 16 år vilket är åldersgränsen för att få bo på Sunprime. Kul kuriosa med just Sunprime Miramare är att det var Onassis som byggde hotellet i slutet på 60-talet, så om väggar kunde tala.

Uwe Löffler, vd Ligula Hospitality Group: Grundsund först och sedan Europa med bilen!

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Hålla mig inom Skånes gränser och hålla tummarna för att ingen hittat mitt björnbärsställe.

Didrik von Seth, vd SRF: Vara på lantstället i Sörmland. Där är det nästan lika vackert som i Skåne.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Efter många år ta en efterlängtad charter!! 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Eftersom jag alltså är tråkig blir jag hemma i mitt eget ägandes stationshus i norra Bohuslän. Ser fram emot en tur till Norge och att få åka S/S Skibladner på Mjösa (S/S Skibladner är världens äldsta hjulångare fortfarande i trafik, byggd i Motala 1856). Lämnar ogärna Sverige runt midsommar +/- 4 veckor. Det ljus vi då har här med ett klimat smekt av golfströmmen är unikt i världen.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Jag skall ta det så lugnt som bara någonsin möjligt. För första gången på länge har vi ingen resa planerad. Det känns faktiskt riktigt befriande! Vi bor dock 200 m från fin sandstrand och om vädret är bra, så känns det nästan som utomlands eftersom vi bor i Skåne. Om vädret inte är bra så tar vi ett flyg till Mallorca. 

Alla möjliga typer dyker upp i Almedalen…

”Det börjar bli lite som en gammaldags resemässa. Mycket snack, mycket fest och liten verkstad”

Detta tänker jag om årets politikervecka i Almedalen? (Flipp eller flopp?)

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det var länge sedan det var så viktigt att vara på plats och diskutera samhällsfrågor och framtid som nu! https://www.kairosfuture.com/se/academy/event/almedalsveckan-2023/ – vi streamar också för dig som vill vara med från hängmattan!

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Jag hoppas att den kan genomföras på ett tryggt och säkert sätt. Det är en unik möjlighet för allmänheten att få träffa sina folkvalda politiker ansikte mot ansikte. 

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs  Norwegian: Hoppas på bra dagar och nätverkande för alla som åker dit. Det är alltid kul att vara där men samtidigt lika skönt att åka därifrån efter några intensiva dagar!

Uwe Löffler

”Jag väntar på lösningar och är trött på allt snack”

Uwe Löffler, vd Ligula Hospitality Group: Bra för Gotland, i övrigt ointressant! Jag väntar på lösningar och är trött på allt snack.

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: En flipp för politikerna som får sin uppmärksamhet. För företagen gäller det att säkerställa att allt som blivit sagt och pratats om under veckan får något resultat i efterhand för att undvika en flopp.

Didrik von Seth, vd SRF: Har lyckats att hålla mig därifrån hittills. Tror att det är ett försvinnande fenomen. Fler och fler skippar det.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Inte så insatt och kommer inte kunna besöka det i år heller men det är ju årets höjdpunkt för många

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag hoppas att veckan återhämtar sig efter förra årets hemska knivattack. Sedan är Almedalen en balansgång mellan den vackraste bild man kan tänka sig hur ett öppet demokratisk samhälle fungerar och ohejdad masslobbyism i ett Visby fyllt av ditflugna välavlönade stockholmare som ser det som en betald partyvecka. Jag hoppas att man landar rätt och att det blir många sansade samtal med en gemensam ambition att på bästa sätt utveckla Sverige och med en vilja att förstå varandras ståndpunkter och bevekelsegrunder utan att söka motsättningar och konfliktlinjer.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Har varit i Almedalen många gånger och det börjar bli lite som en gammaldags resemässa. Mycket snack, mycket fest och liten verkstad.