Annons:

Premium

Nytt bakslag för Boeing med 787 Dreamliner

Boeing kommer att skjuta upp leveranserna av sin 787 Dreamliner efter att ha upptäckt en defekt del under de senaste dagarna. Ett tufft bakslag då de arbetar för att möta den stora efterfrågan på sina långdistansflygplan. Text: Janne Sundling

Felet som upptäckts kan påverka cirka 90 redan byggda Dreamliners som ännu inte har levererats, säger Boeing. Men också en handfull plan på slutmontering i North Charleston, South Carolina. Varje flygplan kommer att inspekteras för felaktig storlek i den horisontella stabilisatorn, en liten vinge som är fäst vid en planen bakparti.

Boeing var tvungen att stänga av Dreamliner-leveranserna under mer än två år, och de arbetar fortfarande med ett leverantörsfel som påverkar hundratals av dess 737 Max-jetplan. 

George Ferguson, flyganalytiker på Bloomberg Intelligence, förväntar sig att Boeing och konkurrenten Airbus SE kommer att fortsätta möta brist på delar och kvalitetsbortfall åtminstone till slutet av 2024, och noterar att flygleverantörer har drabbats särskilt hårt av bristen på kvalificerad arbetskraft och brister i utbudet efter pandemin.

Norwegians långdistanpiloter ombord bolagets Boeing 787 Dreamliner. Det är ännu oklart om Norwegian kommer skaffa nya affärsjet BBJ 777X. Cockpit Foto: Norwegian

De nya 787-inspektionerna kommer sannolikt också att bromsa Boeings ansträngningar att ta bort de ej levererade flygplanen från sitt lager, sa Ferguson. Leveransförseningarna kan förvärra bristen på nya flygplan under sommarresesäsongen, eftersom flygbolagen arbetar för att hålla jämna steg med en post-pandemisk ökning av flygresor.

Felet kan påverka cirka 90 redan byggda Dreamliners som ännu inte har levererats, sa Boeing, såväl som en handfull plan på sin slutliga monteringslinje. 

Boeing säger att att inte kommer att stoppa Dreamliner-produktionen, och de förväntar sig fortfarande att leverera mellan 70 och 80 av sina flygplan i år. Planerna på att höja produktionstakten till fem jetplan i månaden vid årsskiftet har inte heller ändrats.

Att reda ut produktionsfel är avgörande för Boeings kassaflöde och Calhouns uppdrag att arbeta ner en skuldbelastning på 55 miljarder dollar som hopade sig under pandemin och den globala grundstötningen av dess 737 Max efter två dödsolyckor. Den amerikanska flygplanstillverkaren och Airbus har också kämpat för att öka arbetet i sina fabriker för att hålla jämna steg med den stigande efterfrågan på nya jetplan.

Företaget arbetar också med amerikanska tillsynsmyndigheter för att avgöra om de behöver vidta några åtgärder för de jetplan som är i drift. De felaktiga delarna anses inte vara ett omedelbart säkerhets- eller flygproblem av Federal Aviation Administration och kommer inte att kräva nödreparationer för Dreamliners som redan är i kommersiell trafik, säger Boeing.

”FAA är i nära kommunikation med Boeing och kommer att se till att Boeing vidtar lämpliga åtgärder för att ta itu med situationen”, säger den amerikanska tillsynsmyndigheten. ”Byrån kommer inte att utfärda några nya luftvärdighetsbevis för 787:an förrän ärendet har behandlats på ett tillfredsställande sätt.”

Boeing pausade leveranser av 787 tidigare i år och håller precis på att återhämta sig från små strukturella defekter som stoppade Dreamliner-leveranserna under 2021 och 2022. De vill öka produktionen av Dreamliner till tio plan i månaden i mitten av decenniet.