Annons:

RELATED SATSAR PÅ INSIKT OCH DATA

Fullservice-byrån Related utökade förra året sin medarbetarstab med en dedikerad dataexpert. Nu lanserar byrån ett nytt webbinarium-koncept med möjlighet för utländska destinationer att utbilda lokala partners och besöksnäring om den nordiska marknaden.

På årets Travel News Market den 9 november kommer det bli svårt att undgå Relateds 70 kvadratmeter stora, färgglada monter, som förutom en dedikerad evenemangsyta också rymmer nio medutställande kunder.

Som upptakt till mässan tog vi ett snack med Related om deras planer för 2024, där insikter och data kommer att spela en ännu större roll i fullservicebyråns arbete.

-Insikter och data har varit en viktig del av vårt arbete och metod sedan 2014. År 2014 lanserade vi det som idag är Travellyze – en representativ marknadsundersökning av nordbornas resvanor och deras attityd till mer än 110 destinationer. Idag har vi två medarbetare som enbart arbetar med data och analyser – både baserat på Travellyze och andra datakällor och undersökningar, berättar Henrik Koch, VD på Related.

Skräddarsydda webbinarier för destinationer

Ett av projekten som Relateds insiktsavdelning har arbetat med är ett skräddarsytt webinarium för destinationer och deras intressenter.

-På webbinariet kan anställda på destinationen såväl som hotell, DMC:er, attraktioner och andra partners inom den lokala besöksnäringen lära sig mer om de nordiska resenärerna – och även om den målgrupp man riktar sig till. Vilka är det som visat intresse för att besöka destinationen i framtiden; var hittar de inspiration, vad är viktigt för dem när de reser, och hur bokar de? Allt detta och mycket mer besvaras på webbinariet, där det även finns tid avsatt till frågor och dialog, berättar Dennis Grauslund, Insights & Data Senior Executive.

-Denna kunskap ger en stor konkurrensfördel när man planerar PR-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter på den nordiska marknaden. Norden är den femte största marknaden för utlandsresor i världen, sett till hur mycket nordbor spenderar på resande, understryker han.

Överväldigande intresse för Portugal-webbinarium

Ett första webbinarium arrangerades nyligen tillsammans med Visit Portugal med stor framgång. Mer än 200 portugisiska intressenter – hotell, DMC:er och regionala turistråd – deltog i webbinariet, varav många deltog aktivt med frågor och gav positiv feedback.

-Analysen vi presenterade var relevant för alla som arbetar med turism. Vi fick över 210 registreringar, och den övervägande majoriteten deltog från början till slut. Informationen var användbar för alla medverkande aktörer, som i den efterföljande frågestunden också passade på att lyssna till både vår och Relateds insikter om ett antal ämnen som inte var direkt kopplade till den specifika image-analysen. Vi är mycket nöjda med projektet och har bara fått positiv feedback från våra intressenter i Portugal, säger Stig Kaspersen, Tourism Director Nordics, Visit Portugal.

Mot bakgrund av det positiva gensvaret planerar Related nu att arrangera fler webbinarier, för andra destinationer, under de kommande månaderna.

I Relateds monter (D01) på Travel News Market har besökare i år möjlighet att träffa representanter från destinationer som bland annat Ras Al Khaimah, Japan, Macao och Flandern. Det arrangeras även flera ”provsmakningsevents” under dagen. Alla evenemang kräver föranmälan.

9:00 – 10:00 Miami Media Breakfast: “Messimania” and latest news

10:40 – 11:20 Get to know Macao – Quiz and Cakes

13:00-13:40 Geneva Wine Tasting

14:40-15:20 Beer & Chocolate Tasting with VISITFLANDERS 

16:00-16:40 Travel South USA – Moonshine Tasting 

17:00-18:00 Related Afterwork Bubbles

Om Related
Related är en nordisk fullservicebyrå som sedan 2003 har specialiserat sig på marknadsföring av destinationer och livsstilsvarumärken på den nordiska marknaden. Byrån hanterar PR, kommunikation och representationsuppdrag för internationella destinationer på den danska, svenska, norska och finska marknaden. I kundportföljen finns bland annat turistråd som Ras Al Khaimah, Travel South USA, Japan, Mallorca, Portugal, Irland, Genève, Grindelwald och The Great American West – samt livsstilsvarumärken som Mutti, OptikTeam, Logitech, Creative och Board Bia. Related har kontor i Stockholm och Århus och ägs av Henrik Koch och Jens Juliussen.

Läs mer: www.related.dk

Kommentarer är stängda.