”Vi firar med stolthet och vi fortsätter att investera i värdeskapande och effektiviserande innovationer för våra kunder,” säger Johanna Strand, försäljningschef Paxport AB.
Sedan starten i Sverige 1994 har Paxport drivits av en mission att undanröja logistiska utmaningar för olika typer av reseföretag. Syftet är att hjälpa flygbolag och återförsäljare att snabbt nå marknaden, effektivisera verksamheten och samtidigt skapa möjligheter till nya intäkter.
30 år av innovationer och techinvesteringar
Baserat på sin långa branscherfarenhet har Paxport byggt en digital plattform som ger tillgång till ett obegränsat antal prisuppgifter och tilläggstjänster från flygbolag. Plattformen har en komplett distributionslösning för researrangörer, ett system för hantering av passagerare och lösningar för digitala betalningar.
Här är några höjdpunkter från Paxports första 30 år där Paxport inte bara har bidragit till affärsmässiga förbättringar för reseföretagen, utan också förbättrat reseupplevelsen för passagerarna:
1994: Paxport grundas i Stockholm och lanserar system för hantering av passagerare.
2008: PaxShop lanseras och blir ett framgångsrikt system för försäljning av tilläggstjänster, som skapar betydande sidointäkter för flygbolagen. Idag köper mer än var femte flygresenär något i PaxShop vilket ger flygbolagen extra intäkter på över 30 EUR per passagerare.
2016: Brittiska Multicom förvärvas och tillför avancerade distributionslösningar för flygbolag och flight caching-teknik.
2018: Nästa generations cache API, PaxCache Connect lanseras, och förbättrar precisionen i prissättning av flygbiljetter och ökar online-konvertering.
2019: Digitala betalningsplattformen Pax2pay lanseras och vinner året därpå utmärkelsen ”Digital Payment Solution Platform”.
Paxport lanserar framgångsrikt sin första certifierade IATA NDC-lösning.
2020: PaxShop utnämns till ”Champions of Conversion” på Travolution Awards och PNRGOV introduceras för hantering av passageraruppgifter.
2022: PaxCache utnämns till ”Champions of Data” och Paxport till ”Best Global Digital Travel Solutions Provider” på Travolution Awards; Två erkännanden av Paxports mångsidiga förmåga att knyta samman resebranschen med ett starkt teknikerbjudande.
2023: Nya verktyg för hantering av tjänster efter bokning lanseras, vilket effektiviserar researrangörers hantering av lågprisflyg, förbättrar kundupplevelsen och stödjer IATA NDC-anslutna flygbolag.
2024: Paxport har ingått ett unikt partnerskap med Ryanair. Avtalet innebär att Paxport får erbjuda Ryanairs flyg till sina kunder.
Under 2024 firar Paxport dessutom sitt 30-årsjubileum med en rad aktiviteter och evenemang.
Paxports resa fortsätter i högt tempo, med hög investeringstakt och stark tillväxt inom alla segment vilket banar väg för Paxports framtida teknikerbjudande till marknaden. I samband med jubileet kommer Paxport att arrangera en rad aktiviteter för att markera betydelsen av samarbetet med företagets partners i resebranschen och reflektera över den starka teknikutveckling som skett inom resebranschen
”Resebranschen har utvecklats otroligt snabbt de senaste 30 åren. Jag är stolt över att Paxport driver teknikutvecklingen och utmanar med innovationer. Vi har alltid kunden i fokus och bidrar till deras effektivitet, intäkter och konkurrenskraft genom förbättrade kundupplevelser,” säger Johanna Strand.
Om Paxport Group
Paxport är en snabbväxande leverantör av reselösningar och globala distributionssystem för tilläggstjänster. Med kontor i Storbritannien och Sverige, erbjuder Paxport omfattande tilläggstjänster och teknik för innehållsdistribution.
Fokuset ligger på att förenkla och hantera kundernas operativa utmaningar genom molnbaserade tjänster och outsourcinglösningar. Paxport skapar nya inkomstkällor och förbättrar kundupplevelsen med modern, digital teknik.
Paxport grundades 1994 och har idag över 95 medarbetare. Företaget samarbetar med över 80 flygbolag och 250 reseföretag i Europa, och fortsätter att utveckla sitt teknikerbjudande inom olika resesegment. Paxport tillhandahåller avancerad teknik och e-handelslösningar direkt till flygbolagen och researrangörer (Tour operatörer).