Hur skulle det se ut om en chatbot säljer resor, svarar på frågor och bokar kundernas semester? När jag frågar Julia om ”Tips på seglingsresor” får jag kvickt ett svar tillbaka: ”Självklart, vad vill du veta mer om?”
Julia är rapp, noggrann och skicklig när jag chattar med henne på researrangören More Sailings hemsida. Att klockan slagit midnatt en fredag kväll har ingen betydelse. Servicen finns där och svaren är lika personliga som om det vore ett telefonsamtal med en reseexpert.
Julia är världens första chatbot för researrangörer, som med hjälp av den avancerade GPT-4 teknologin erbjuder femstjärnig support genom att effektivt sälja resor, ta emot bokningar och tillhandahålla information om kundens resa. Man skulle med andra ord kunna se henne som den gamla skolans reserådgivare – fast byggd på GPT-4 teknologi, billig i drift och ditt företags bästa säljare.
”Vi tror att Julia kommer att revolutionera hur reseföretag interagerar med kunder”
Generativ AI förändrar resebranschen
Efter att Chat GPT lanserades i slutet av 2022 blev AI en snackis över hela världen. På en av branschens viktigaste resekonferenser, Skift Global Forum, som ägde rum i New York i september, stod det klart att generativ AI kommer att förändra hur vi hittar resor, bokar dem och hur branschens anställda arbetar, skriver man i en artikel på nyhetssajten Skift. Domen är tydlig. Generativ AI går inte att ducka och utvecklingen går i ett rasande tempo.
I ett panelsamtal som pågick mellan moderatorn och grundaren av Skift, Rafat Ali, techentreprenören Jason Calacanis och Brad Gerstner, grundare till investeringsbolaget Altimeter, diskuterades bland annat Googles revolution, och hur vi idag – 20 år senare – står och trampar i samma relativt snåriga och otillfredsställande tjänst i jakten på den perfekta upplevelsen. De digitala resebyråernas sökmotorer är inget undantag och kundtjänsten bär en tung roll för att kunna tillgodose resenärernas behov.
– Vi tror att Julia kommer att revolutionera hur reseföretag interagerar med sina kunder. Inte bara kommer det att göra processen smidigare och mer effektiv, utan det kommer också att erbjuda en helt ny nivå av kundservice, säger Einar Halldin, VD för Resemolnet AB.
”De researrangörer som använder AI, som chatboten Julia från Resemolnet, kommer ha en helt annan konkurrensfördel än de som inte gör det”
Tillgodoser kundens behov redan idag
Chatboten Julia från Resemolnet har flera fördelar. Hon är tillgänglig att svara på frågor och assistera kunder dygnet runt utan någon väntetid och kan därför effektivisera flödet på en researrangörs arbetsplats. Genom att automatisera många av de vanliga förfrågningarna som researrangörer får dagligen, kan företag frigöra värdefull personalresurs till mer komplexa uppgifter.
Dessutom är Julia personlig och proffsig. Glöm automatiserade svar och frustration över dåliga chattverktyg. Trots att Julia är en AI-skapad chatbot kan hon ge individuellt anpassade svar baserat på kundens unika behov och preferenser tack vare den djupa inlärningsförmågan hos GPT-4 teknologin. Dessutom blir hon allt vassare ju fler kluriga frågor hon får och kan tränas på företagsspecifika data inom allt från kundsupport till försäljning.
– De researrangörer som använder AI, som chatboten Julia från Resemolnet, kommer ha en helt annan konkurrensfördel än de som inte gör det. AI kallas ju den fjärde industriella revolutionen och all forskning pekar på att detta kommer att revolutionera alla branscher, inte minst resebranschen, säger Einar Halldin.
Framtiden inom resebranschen
Resemolnet är först ut i Skandinavien, veterligen i världen, att kommersialisera en sådan här produkt åt researrangörerna och för bara några tusenlappar i månaden kan du inom en vecka komma i gång med en skräddarsydd chatbot för just ditt företag. Dessutom finns det redan planer på att integrera Julia med andra plattformar och verktyg inom resebranschen för att erbjuda en sömlös upplevelse för både kunder och arrangörer.
– AI är på allas läppar och i medier överallt idag. Resemolnet är helt enkelt här för att hjälpa de researrangörer som vill hoppa på tåget och vinna racet, säger Einar Halldin.
Om Resemolnet AB
Resemolnet AB är ett ledande teknikföretag inom resebranschen som fokuserar på att tillhandahålla innovativa lösningar för att förbättra kundupplevelsen. Med en passion för teknik och resor strävar företaget ständigt efter att gå i framkant av branschen. Utöver chatboten Julia erbjuder Resemolnet även sina kunder ett komplett affärssystem samt utveckling av professionella hemsidor. För ytterligare information, besök: www.resemolnet.se
För mer information om Julia eller för pressförfrågningar, vänligen kontakta:
Jonas Florén, Försäljningschef, Resemolnet AB
E-post: jonas@resemolnet.se