Vi kan exempelvis nämna alla de olika delar hos vår potentiella drömkåk såsom motorkraft, storleken på hjulen, fälgar och så vidare.
Dock är det så att när det kommer till själva finansieringen av vår dröm så är det sällan vi vet vad som egentligen gäller. Frågor som kan dyka upp kan vara av olika karaktär, men rent konkurrent kan vi nämna några exempel på frågor som får även de mest upplysta att klia sig i huvudet:
- Vilken typ av lån kan du ansöka om vid inköp av fordon?
- Hur mycket får du låna egentligen för att kunna finansiera köpet?
- Hur stor andel av fordonets pris kan du räkna med att få låna?
- Vilken är summan som du måste gå in med själv vid köpet?
Dessa är några av de frågor som vi kommer att hjälpa dig besvara i denna artikel. Så, kavla upp ärmarna, hämta din favoritdricka och börja bekanta dig med vad som egentligen gäller.
Den Egna Insatsen
Många individer tenderar att tro att de kan låna hela beloppet för att finansiera fordonsinköp, men blir ofta besvikna när de inser att man får låna upp till 80 % av själva kostnaden för fordonet. Resterande 20 % måste man ha införskaffat själv genom et privatlån ett eller andra sätt, vilket i dessa sammanhang brukar kallas för “insats”.
Just insatsen är något som folk kan få problem med eftersom en drömkåk sällan kostar under några hundratusen vilket innebär att om vi leker med tanken att fordonet du ämnar köpa kostar 400 000 så måste du ha 80 000 redo att lägga in själv innan det ens kommer på fråga att låna de resterande 80 %.
Viktigt att förstå är även det faktum att bara för att du har 20 % redo att gå in med, så behöver det inte betyda att du kommer få låna resterande 80 %.
Huruvida du får lånet eller ej har väldigt mycket att göra med hur belånad du redan är på andra fronter, exempelvis bolån. Det kan även handla om att du har en låg inkomst sett till kalkylen man gör för att säkerställa din existens minimum, men även olika former av betalningsanmärkningar eller dylikt kan ställa till det för dig.
För ett liknande lån i Norge är det normalt att bidra med minst 35% av beloppet enligt billigeforbrukslån.no/.
Auktoriserade Försäljare
Det kan även finnas hinder som att långivarna kräver att du köper motorcykeln från en specifik auktoriserad handlare, speciellt när det kommer till fordon som kostar ganska mycket pengar.
Man vill helt enkelt säkerställa att fordonet är i gott skick genom att tvinga köparen att inhandla den från en auktoriserad säljare, och på det sättet även ha en försäkring mot att man kan enklare få tillbaka sina pengar om något skulle vara fel på själva fordonet. Alla dessa aspekter kommer att ställa till det för dig vid inköp av fordon, men om du trodde att detta var allt, så måste vi göra dig besvikna, för det kommer mer nedan…
Dessa typer av lån förknippas ofta med olika typer av avgifter vilket betyder ordagrant att du måste ta reda på den effektiva räntan, d.v.s. den totala summan du kommer att få betala för själva lånet, vilka även inkludera olika former av uppläggningsavgifter för att undvika obehagliga överraskningar vid en senare tidpunkt.
Själva amorteringen är antingen rak och innebär att beloppet du betala per månad är olika vid varje amortering tillfälle, eller att du betalar med annuitet, vilket innebär att amorteringsbeloppet är samma varje månad, dock endast om räntan inte förändras.
Själva räntan på lån för bil och motorcykel är i de flesta fall rörlig vilket innebär att vid en potentiell ränteändring, såsom förändringar i den svenska ekonomin, vilket självfallet kommer öka dina lånekostnader också.
Långivaren har också ofta krav som att fordonet du ämnar låna till och som ska fungera som säkerhet för själva lånet inte har för många år på nacken. I de flesta lånekontrakt brukar det även stå att bilen ska vara återbetald inom högst tio år från datumet den köptes in.
Läs mer om att låna pengar på Lånapengarinfo.se, og och hitta det bästa erbjudandet.
Återtagandeförbehåll
Vid dessa typer av låneavtal så brukar man alltid ha en klausul som man kallar för återtagandeförbehåll. Denna specifika klausul innebär helt enkelt att långivaren har rätten att helt lagligt lägga beslag på bilen eller motorcykeln och forsla iväg den. Den kommer således inte att vara i din ägo så länge som du inte har betalats in alla de betalningar som du krävs på initial.
För att återtagandeförbehåll ska gälla så måste klausulen ha specificerat i samband med att mat tecknad kontraktet. Vid dessa former så får du inte sälja fordonet innan själva lånet har betalats av helt.
Leasing
Just leasing har blivit ganska populärt på senare tid men istället för att låna pengar till fordonet, som man traditionellt oftast gjort, så handlar leasing om att man hyr själva fordonet under en specifik tid och betalat in ett visst belopp varje månad. I leasingavtalet så brukar vanligt ingår servicekostnader och andra omkostnader som kan komma i samband med ägandet av fordonet.
När man väl lämnar tillbaka en bil eller mc så kan man välja att lämna tillbaka den till dess rättmätiga ägare, alternativt lösa ut fordonet mot en summa som motsvarar marknadsvärdet. Det är viktigt att komma ihåg att leasingavtal brukar vara väldigt krångliga att ta sig ur i förtid.
Du behöver även komma ihåg att ta hand om din leasade mc/bil och vara försiktigt med den eftersom alla skador som kan härledas till att du varit ovarsam eller slarvig, kommer bekostas av dig själv. Fördelen med att leasa fordonet är dock att du omgående får tillgång till fordonet samtidigt som du inte behöver ta lån eller har likvida medel till kontantinsatsen.