En weekend-resa som inte blev av, en flygresa som ställdes in eller en hotellvistelse som rann ur sanden. Många människor har drabbats av detta sedan pandemin bröt ut i våras. När flygbolag väljer att ställa in flera avgångar och när regeringar i Europas länder inför och ändrar restriktioner i resandet löpande kan det vara svårt att veta vilka rättigheter du har som resenär. Men precis som vid alla andra typer av inställda flyg så har resenären rätt till ersättning vid inställt flyg. Du ska under alla omständigheter få boka om ditt flyg, eller få pengarna tillbaka. Processen kan dock uppfattas som svår och krånglig med långa väntetider och handläggningsprocesser. Men det finns hjälp att få. Flightright är ett företag som specialiserat sig på att informera om flygpassagerares rättigheter vid inställt flyg samt att hjälpa privatpersoner att få ut ersättning för just detta. Affärsidén går ut på att de tar ut en provision på 29,75 procent av summan du får tillbaka – men om de misslyckas kostar det dig ingenting.
Rätten till ersättning är reglerad i EU-förordningen 261 som trädde i kraft redan 2004. “Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar.” Så lyder förordningen, men trots att man har rätten på sin sida har det visat sig vara lättare sagt än gjort att lyckas få ut sin ersättning. Just detta kan Flightright hjälpa till med och hävda din rätt och begära ekonomisk ersättning.
För vem gäller EU-förordningen?
EU-förordningen gäller passagerare med giltig biljett och bokningsbekräftelse och som påbörjar sin resa från en flygplats inom EU – eller landar i ett EU-land och flygbolaget har sitt säte inom EU.
Det spelar ingen roll om passagerarna:
- har bokat paket-/charterresa
- flyger med ett lågprisflyg
- är på affärsresa
- är barn (betald biljett)
- reser på en gratis eller nedsatt biljett såld via kundlojalitets- eller marknadsföringsprogram.
EU-förordningen gäller inte för
- Passagerare som reser på en gratis eller nedsatt biljett som inte är tillgänglig för allmänheten.
- Flygresenärer som inte checkade in i tid. Om inget annat står föreskrivet ska passagerare checka in senast 45 minuter innan avresan (förutom om flyget är inställt)
Varför infördes förordningen om flygpassagerares rättigheter?
EU-förordningen finns till för att skydda passagerare mot de problem och olägenheter som orsakas av långa väntetider och inställda flyg, i de fall där flygbolaget kan förhindra flygstörningen. Förordningen ger passagerare skydd mot flygstörningar och utgör även en drivfjäder för flygbolagen att upprätthålla punktligare flygningar. Dessa rättigheter gäller även för passagerare som har bokat en paketresa.
Svårt på egen hand
Många uppfattar att det är svårt att kräva ersättning av ett flygbolag efter en inställd avgång. Skälen kan vara olika, de allra flesta har inte koll på EU-regler, en del vet inte vem de ska vända sig till och inte allt för sällan händer det att flygbolag struntar i att svara på passagerarens klagomål eller ber resenären att avvakta under en längre tid.
Hur går jag tillväga?
Utan juridisk kunskap kan det vara svårt att bedöma om man är ersättningsberättigad efter inställt flyg eller inte. Flightright kan med juridisk expertis ta reda på om du har rätt till kompensation. De är experter på europeisk flygpassagerarrätt och kan avgöra om EU-lagstiftning går att tillämpa på just din situation. Flightright ser till att du får din ersättning, även i de fall där flygbolaget inte är samarbetsvilligt.
Är du intresserad av att använda tjänsten kan du helt kostnadsfritt använda dig av ersättningskalkylatorn på hemsidan som avgör om ditt inställda flyg faller inom ramen för EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter.
Har du ett framtida flyg inbokat eller några nätter planerade på ett hotell på ett weekend resmål i Europa? På Flightrights hemsida går det även att kontrollera om du har rätt till en eventuell ersättning i framtiden. Du kan lägga till ditt flyg i förväg i ersättningskalkylatorn och bli informerad om du har rätt till ersättning om flyget skulle bli försenat.
5 kommentarer