#1 Beräkna koldioxidavtrycket på maten med CO2-kalkylator
Hållbarhet har länge varit ett viktigt ämne i storhushållsbranschen. De flesta hotell och restauranger har numera satt upp egna hållbarhetsmål som de jobbar mot. För att uppnå målen måste man först och främst vara medveten om eget klimatavtryck.
Millum erbjuder därför en CO2-kalkylator där kunderna har mölighet att välja en databas från Klimato eller RISE, som ger en översikt över koldioxidavtrycket i en meny, per portion och på varulinjenivå. Med detta hjälpmedel kan kockarna enkelt jämföra avtrycket mellan olika rätter och menyer, och därmed fatta välgrundade beslut.
#2 Minska matsvinnet genom att upptäcka var matsvinnet finns
Ett annat hållbarhetsmål som många företag inom storhushåll har är att minska matsvinnet. Detta efterfrågades också i stor utsträckning av Millums inköpskunder, och var anledningen till att företaget valde att ta fram en funktion som gör det enkelt för restaurangpersonal att registrera matsvinn. Här kan man se vilken typ av matsvinn som är störst och var, för att sedan kunna göra något åt det.
#3 Planera och märk menyer med korrekt information om allergener och näringsinnehåll
I Millums Menybank kan kockar enkelt skapa recept och menyer som ska märkas med rätt information om allergener och näringsinnehåll. Här kan de också planera menyer för flera dagar, veckor eller en månad i taget. När man ska beställa varorna kan man få beställningsförslag baserat på antalet som man ska servera av varje rätt, eller baserat på tidigare beställningar.
I Menybank får man också tillgång till Dabas och Validoo, där man kan hämta detaljerad information om näringsinnehåll och allergener i produkter för att enkelt kunna märka recepten med rätt uppgifter.
”Det är ett viktigt verktyg. Där kan vi lägga in hur många portioner som ska tillagas, få en översikt över allergener och få en kalkyl och inköpslista utifrån detta. Det innebär att vi gör betydligt mer exakta inköp till varje enskild rätt. Sammantaget innebär detta en stor minskning av både matsvinn och kostnader”.
Pål Semb-Johansson
Vd på Nores
#4 Inventera snabbt och smidigt med modul för inventering
I storkök går det inte att komma undan inventering, och precis som de flesta i branschen vet så är det ett ganska långtråkigt arbete. Millum ville också göra det arbetet snabbare och enklare för sina kunder, och har därför integrerat en modul för inventering i systemet.
På senare tid har Millum också lanserat en inventeringsapp. Det kan ofta vara praktiskt att räkna i telefonen, eftersom man inte alltid har en dator nära till hands när man ska inventera varorna. Appen gör det möjligt att räkna offline, räkna i en gemensam inventering, samt delegera en inventering till en annan användare.
#5 Förbättra leverantörshanteringen med alla leverantörer i ett system
När man ska göra inköp kan det ofta vara svårt att få en överblick över alla leverantörer. Ett inköpssystem är lösningen på problemet. I systemet får du alla dina leverantörer samlade på en och samma plats med en inloggning. Du får en överblick över alla dina avtal och priser som har förhandlats fram av din kedja eller medlemsorganisation.
Med ständigt ökande fokus på hållbarhet och samhällsansvar har fler och fler restauranger behov av en översikt över hela leverantörskedjan. De vill ha överblick över såväl miljömässiga som etiska aspekter. Factlines, som är Millums samarbetspartner, erbjuder ett verktyg som inköpare kan använda för att säkerställa att deras leverantörer uppfyller krav på hållbarhet och samhällsansvar.
#6 Förbättra fakturaflödet vid inköp till storhushåll
Precis som med alla leverantörer kan det vara svårt att hålla ordning på alla fakturor som ska konteras rätt och betalas på förfallodagen. Genom fakturaintegrationer anpassade till företagets eget system för fakturaattestering förmedlar Millum alla inkommande fakturor, försedda med data som konterings- och mottagarinformation, vidare till rätt ställe.
Kontakta gärna försäljningschef Michael Willner för mer information, eller besök vår hemsida millum.se. E-post: michael.willner@millum.se, tel: +46 704 203890.