Regeringen bad inte om marknadsjättens åsikter om den nya resegarantin, konstaterar Vings vd Magnus Wikner:
”Nordic Leisure Travel Group säljer cirka 1 325 000 resor i de nordiska länderna varje år. Vi noterar därför med viss förvåning att Ving inte har ombetts lämna svar på remissen”, skriver han.
Ving lämnar därför på eget bevåg ett remissvar och gör tummen upp för en kollektiv fond, men reser några invändningar:
Under uppbyggnaden måste arrangörerna samtidigt utfärda höga individuella garantier och betala för uppbyggnaden av fonden, vilket ger kraftigt höjda kostnader och en risk att bolagen väljer att ställa hela sin resegaranti i ett annat land än Sverige.
För att undvika detta föreslår Ving att fonden garanteras av staten under uppbyggnadsfasen och regressrätt för kreditgivare och kortföretag införs. Ving påpekar att fonden väntas dra in 300 miljoner kronor första året och att samtliga utbetalningskrav de senaste 15 åren, inklusive full täckning av Deturs oavslutade reglering, uppgår till cirka 250 miljoner.
Ving vill också att lagen tydligt slår fast att avgiften till fonden ska tas ut av resenären och läggs på resans slutpris. Om den läggs på resans grundpris skulle avgiften bli en del av den garantipliktiga omsättningen och dessutom omfattas av momsplikt.
Ving vill däremot inte att resegarantin ska omfatta värdebevis. Dessa omfattas inte av EU:s Paketresedirektiv, som är tänkt att motverka olika skyddsnivåer för resenärer i medlemsstaterna. Resegarantin bör inriktas på att skydda resenärer mot aktörernas insolvens, anser Ving.
Om fondens kapital på 1,5 miljarder minskar till under en miljard ska arrangörerna enligt förslaget bli skyldiga att bidra till fonden igen. Detta innebär att följden av att konkurrenter går i konkurs blir att skötsamma aktörer tvingas till ökade kostnader för att kompensera för bortfallet. En inträdesavgift till fonden för aktörer som ansluter sig efter att fonden är fullt uppbyggd skulle minska risken, påpekar Ving, som också vill se en indexering av fonden.
Ving vill också att starten för systemet skjuts fram ett år till den 1 juli 2025, eftersom bolagen redan nu säljer resor för nästa höst då systemet enligt utredningen ska vara infört.