Enligt regeringen finns två syften med uppdraget. Det ena är att tydliggöra när vouchrar eller liknande värdebevis på paketresor och så kallade sammanlänkade researrangemang omfattas av en ordnad resegaranti. Det andra är att tydliggöra vilka möjligheter och risker det kan innebära att ha ett sådant värdebevis jämfört med ett krav på återbetalning i pengar om researrangören går i konkurs.
Resenärer har rätt till återbetalning när en resa ställs in och i vissa fall när den avbokas, men det kan finnas skäl för paketresearrangörer att erbjuda en voucher som alternativ till ett kontantbelopp. Det kan också vara ett bra alternativ för resenären, förutsatt att han eller hon kan lita på att vouchern omfattas av det skydd som resegarantin ger.
Den som är arrangör av en paketresa är skyldig att se till att paketresan omfattas av en resegaranti som är godkänd enligt resegarantilagen. Resegarantin ska säkerställa att de betalningar som görs för paketresan betalas tillbaka om avtalet inte fullgörs på grund av att arrangören är konkursmässig. Kammarkollegiet ansvarar för administrationen av resegarantisystemet.
Uppdraget ska utföras i samråd med Konsumentverket. Kammarkollegiet ska även inhämta information och synpunkter från Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen samt andra berörda myndigheter och organisationer.
Kammarkollegiet ska senast den 31 augusti 2020 redovisa vilka åtgärder som myndigheten har vidtagit.
5 kommentarer