Annons:

Debatt: ”Lägg ned Bromma flygplats – nu när chansen finns”

Det är dags att byta passivitet mot aktivitet. Flygtrafiken behöver koncentreras till Arlanda för att vi ska kunna skapa bra förutsättningar för en ändamålsenlig och långsiktig flygtrafik i Stockholmsregionen, skriver oppositionsborgarrådet i Stockholms stad Karin Wanngård (S) i debattartikel i Dagens Samhälle.

”Det paradoxala är att Stockholm nu har två flygplatser där beläggningen är otillräcklig. Särskilt allvarlig är situationen för Bromma flygplats. Innan krisen trafikerades Bromma när det gäller kommersiellt flyg av fyra bolag. Två av dessa trafikerar också Arlanda. Ett tredje bolag, det som använder flygplatsen för inrikesflyg, är under rekonstruktion.”

Läs hela debattartikeln här. 

14 kommentarer

  1. hans: Det är ju bra att politiken vaknat, nu får vi hoppas att de även gör det runt styrelsebordet hos Swedavia. En flygplats i Stockholm ger bättre service åt flygresenärer runt om i Sverige och ifrån utlandet, som inte har Stockholm som slutdestination.
  2. Jakob: Lite märkligt att man inte ser hur viktigt det kommer att vara med en liten centralt belägen flygplats om bara några år när elflyget är igång och kan leverera den mest klimatsmarta transportlösningen, alla kategorier, även på sträckor där det inte finns tågförbindelse! Och det utan nämnvärda bullerstörningar och med kortare banor vilket alltså öppnar upp för bostadsbyggande på stora ytor.
  3. hans: Jakob, då är det bättre med eldrivna helikoptrar eller drönare som kan landa på slutdestinationen. Mycket dumt att ta omvägen via en flygplats och all den tid som det innebär.
  4. Kalle: Lägg ner S och MP.
  5. Tim: Självklar ska man ta tillfälle att lägga ner Bromma. Att ha en så pass stor mark för några få flyg per dag är löjligt, för att inte tala om oekonomiskt. Stockholm skulle må bra av att få bort flygen över innerstan samt de olika byggförbuden som Bromma medför.
  6. Vågen: Bromma kommer behövas när allt rullar på igen. Då räcker inte Arlanda till. Även affärsfolket föredrar Bromma med sin snabb och smidighet. Karin W är ute och cyklar.
  7. hans: Vågen, allt kommer inte att rulla igen. Arbetsresorna kommer att bli färre, vilket innebär mindre resande, färre hotellövernattningar, färre konferenser, färre restaurangbesök, osv … Det gäller att ställa om. Vid denna tid behövs alltid boende för studenter, varför nappar inte hotellen på detta?
  8. Erik: Lägg mer inrikesflyg på Bromma istället då. Det är väl inte konstigt om Bromma inte har några passagerare när det knappt går några flyg. De flesta affärsresenärerna som flyger inrikes, ska ändå in till city för att jobba och bo på hotell. Då vore ju Bromma både effektivare, kostnadseffektivare, och mindre tidsslöseri
  9. Hebbe: Den som vill ha fler inrikesflyg från Bromma verkar aldrig ha varit på Södermalm, i Kristineberg, Spånga eller Barkarby och hört hur mycket det faktiskt låter. Det bullrar något oerhört. Att sitta utomhus i dessa områden en sommarkväll och ha ett normalt samtal går inte när flygen dundrar förbi. Det är inte längre försvarbart att ha kvar Bromma när den numer ligger mitt i stan. Det är dessutom en säkerhetsrisk. Det finns många exempel i andra städer på gamla flygplatser som lagt ner och flyttats längre ut då deras läge blivit för centralt med åren. Nu är ett perfekt tillfälle att göra en sådan förändring även i Stockholm.
  10. Nomad: Om inte Hong Kong behöver en flygplats i city utan har det utanför sen många år tillbaka, kan jag överhuvudtaget inte se varför Stockholm ska behöva en extra liten i Bromma... Allt handlar om prisvärda och snabba förbindelser mellan flygplatsen och city. Snabbtåget i HKG kostar 70-100 kr...att jämföra med ockret snabbtåget från Arlanda kostar. Nej låt Bromma, Söder mm få behaglig ljudmiljö istället, och bygg bostäder där BMA ligger.
  11. Anonym: Det är inte bara att bygga bostäder. Infrastrukturen måste funka också. Skulle man bygga bostäder på samma yta som flygplatsen skulle det innebära säkerligrn 500 nya lägenheter. Skulle Ulvsundavägen klara det? Skulle Tranebergsbron klara det? Skulle Sundbyberg klara det?. Knappast.
  12. Ante: Behåll Bromma flygplats!! Stationera dessutom gärna en division med av Flygvapnets JAS 39 Gripen där. Piloterna kan få träna låghöjds överljud i stadsmiljö direkt efter start och gärna tända upp EBK och spränga ljudvallen minst en gång i veckan på ca 100 meters höjd rakt över Södermalm.
  13. Tom: Mest kreativa lösningen på vad man kan göra med ytan från Bromma. https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/forslaget-flytta-fns-huvudkontor-till-bromma/reptfD!1q2NkLJXP3uOu2KkpBlvFg/
  14. Bullen: Att stänga Bromma skulle innebära en betydligt bättre miljö i västerort för alla som bor där. Det är inte bara flygen som släpper ut en massa utsläpp utan även alla bilar/bussar som transporterar alla resenärer släpper ut en massa föroreningar. Så bygg ut Arlanda, om det krävs för att ta över Brommas resenärer, om det behövs. Flytta alla flygresor till tåg där flygtiden understiger 60-70 min ( Göteborg, Karlstad mfl orter). Vi måste alla hjälpas åt att minska våra utsläpp. På tåget kan man arbeta vilket är svårt på flyget, detta innebär att den tid som man inte kan arbete reduceras till ett minimum. Jag anser att det inte finns några bra argument till att flyga där flygtiden understiger 60-70 min. Elflygplanen ligger alldeles för långt fram i tiden för att Bromma skall vara kvar