Annons:

Premium

Ryanair: “Vi vill ha 150 linjer på Arlanda” – nu med podcast

Efter 25 år i Sverige växlar nu Ryanair upp. Vinterprogrammet innehåller 13 nya linjer och ett nytt flygplan på Landvetter i Göteborg. Flytten till Arlanda har blivit en succé. Och självfallet passar man på att häckla konkurrenterna när man träffar media. - Man kan inte lita på SAS och Norwegian. De är 30-40 procent under sin kapacitet pre covid. Vi är 15 procent över, säger Jason McGuinness och ler brett.

”På en enda dag har vi haft 3000 flighter, det klarar inget annat flygbolag i Europa”

Travel News träffar Ryanairs kommersiella chef Jason McGuinness och bolagets linjeutvecklare Ray Kelliher på trettonde våningen på Clarions Arlanda hotell i konferensrum Dublin. Sällan har  jag träffat två flygbolagdirektörer med bättre självförtroende. 

Jason McGuinness inleder intervjustunden med en lång föreläsning om bolagets förträfflighet och tillväxtplaner. 

– Målet för 2022 var pre covid 150 miljoner passagerare. För två veckor sedan var målet 165 miljoner och nu är vi uppe i 166,5 miljoner. 

Sverige står för en liten del av denna kaka. Före covid när man hade trafik från Skavsta var siffran 2 miljoner passager. Nu är man uppe på 4 miljoner. Det är 70 procent upp enligt Jason McGuinness. Och målet om några år är 10 miljoner passagerare och 150 linjer. Man vill självfallet bli största bolag på Arlanda, just nu är man på tredje plats. Ryanair är dock redan största bolag i Spanien, UK och Italien och ytterligare sju länder. I Italien har man just nu 800 linjer varav 200 är inrikes 

I början på Arlanda, alltså för ett år sedan, hade man två flygplan, nu har man fyra och dagens nyhet är att det blir ett på Landvetter i Göteborg när vinterprogrammet börjar rullas ut. VInterprogrammet innehåller totalt 13 nya linjer.

Sommaren har enligt Jason McGuinness gått utmärkt. I juni flög 16 miljoner passagerare med bolaget som då hade en kabinfaktor på 95 procent. I juli och augusti kom man upp på 17 miljoner per månad och höjde kabinfaktorn till 96 procent. 

– På en enda dag har vi haft 3000 flighter, det klarar inget annat flygbolag i Europa. Anledningen till att våra kunder kommer till oss är förstås våra låga priser, men också för att vi är det mest pålitliga bolaget. SAS och Norwegian ställer in flighter varje dag och flyttar tider. Vi kör som utlovat. Vi ställer inte in eller ändra flighter. Det gör att kunderna kommer till oss för att de litar på oss. Man kan inte lita på SAS och Norwegian. De är 30-40 procent under sin kapacitet pre covid. Vi är 15 procent över, säger Jason McGuinness och ler brett. 

”Piloterna står i kö för att få jobba med oss”

En genomsnittlig biljett med Ryanair idag ligger på 40 euro. Det finns förstås billigare om man är ute i god tid. I morgon kan man flyga till Göteborg runt hundralappen. Men Jason McGuinness tror att genomsnittspriset inom några år kommer att öka något till 50 euro. På den obligatoriska frågan om det är nu den stora konsolideringen av Europas flygmarknad sker svarar Jason McGuinness: 

– När jag vet detta ska du även få siffrorna i nästa Lottodragning. Jag vet inte. Utvecklingen försenas av det olagliga statliga stödet till de stora nationella flygbolagen. 30 miljarder euro har gått till dem. Bara svenska skattebetalare har hällt in 1,5 miljarder euro, vad har ni fått för det? Inte ens några miljökrav på flygplanen. 

Sen berättar Jason McGuinness att man har köpt in ett gäng nya Boeing 737 800. De har ytterligare 18 säten men drar ändå 16 procent mindre bränsle och brummar 40 procent mindre. 

– Det är fantastiska flygplan, de ser bättre ut också. Det blir två sådana här på Arlanda. Det uppskattas av Swedavia. 

På frågor om kostnader på Arlanda jämfört med Ryanairs tidigare hemvist Skavsta får vi inget svar. 

– Det är affärshemligheter.

Om det blir fler inrikeslinjer i Sverige och tätare trafik mellan landets större städer är också höljt i dunkel. Avgörande för om Ryanair vill satsa och investera i nya linjer är kostnaden på flygplatsen. Bollen i Sverige ligger alltså hos statliga Swedavia. Jason McGuinness tycker att Sverige ska göra som Dublins flygplats. Där fick flygbolag som lovade mer kapacitet statligt stöd. Alla bolag kunde söka, inte bara nationella flygbolag, detta ledde till att trafiken ökade mer än någon annan flygplats i Europa enligt Jason McGuinness. 

Ryanair har extrema tillväxtmål. 210 nya flygplan är på väg in från Boeing och målet är 225 miljoner passagerare 2025. Man ska anställa 6000 personer inom kort och 2000 nya piloter. Men några rekryteringsproblem ser inte Jason McGuinness. 

– Piloterna står i kö för att få jobba med oss. Vi var de enda som satsade på att behålla piloter under covid och vi har flera träningsanläggningar för piloter runt om i Europa. 

Många städer i Europa drömmer enligt Jason McGuinness om en linje från Arlanda. 

– De vet att ni är rika där uppe och vill gärna ha besök. 

Men en ny Ryanair-linje på Arlanda leder också till fler turister och affärsresenärer i Sverige. Just nu ser vi en stor boom med turister från Polen till Sverige enligt Swedavias utvecklingschef Charlotte Ljunggren. 

Det plingar till i en dator och så var tiden för fler frågor ute.