Annons:

PODCAST: Så ska TUI bli största bolaget inom leisure

Podcast-intervju med Jamila Assel är destinationsansvarig på .

Lyssna på intervjun här i Acast.

Och här i Spotify.

Jamila Assel är destinationsansvarig på TUI för Grekland och Cypern och chef över TUI:s hotellkoncept. Mest med TUI:s egna och Blue Star. I Travel News podcast berättar hon om sitt jobb och vad hon gör hela dagarna. Vi börjar med frågan vad är egentligen ett hotellkoncept. 

– Det är riktlinjer för hur ett hotell ska se ut. Vilka faciliteter ska finnas, vilken service ska man ge och vilken mat ska serveras. Vissa koncept är strikta till hundra procent, andra är mer flytande.  

I botten finns kundundersökningar som görs löpande. 

– Det är viktigt att göra detta hela tiden för trender förändras. 

Hur stor del ska man skruva på varje år?

– Du kan inte få en procentsiffra, men på Blue Star behåller vi hotellen, poolerna, rummen och faciliteterna, men däremot har vi tittat på aktiviteterna. Vad vill man göra? Våra undersökningar visar att människor vill uppleva någonting. Man vill vara aktiv. Det kommer vi att förändra. Vi lyfter maten, den ska bli mer ekologisk och närproducerad i vår uppgradering. Hårdvaran är samma, men mjukvaran är viktigt att hela tiden hålla ajour. 

TUI:s mål är att växa och man vill bli det största bolaget inom leisure. En av nycklarna för att detta ska nå framgång är nya konceptet Blue. En av de viktigaste faktorerna hos Blue är design. Den ska både ska vara vacker och funktionell. Andra bitar är maten och den digitala kommunikationen. Hjärtat i det sista är en app i vilken gästerna dels kan kommunicera med receptionen, men också hitta lekkamrater till sina barn. 

En vanlig sommar har TUI strax under en miljon resenärer. En fjärdedel åker till TUI Blue och något färre till Blue Star. Kundnöjdheten ökar.

– Vi har förbättrat vårt NPS* för hela koncernen till 42-43 och 46 på våra koncepthotell. 46 är väldigt högt. Vi ser att kunderna är nöjda både med sitt hotell och resan generellt. Vi har aldrig haft högre betyg. Det känns som om vi gör rätt saker och ska fortsätta att göra det.

* NPS mäter huruvid du kan rekommendera ett varumärke till din familj och vänner. 

Lyssna på intervjun här i Acast.

Och här i Spotify.

Kommentarer är stängda.