Björn Pilot var fram till för bara några veckor sedan SAS mest kända medarbetare med över 200 000 följare i sociala medier. 80 procent är män.
Björns framgång i sociala medier uppskattades inte av alla på det stora flygbolaget. Han fick sluta i förtid.
– Man ville ha kontroll över vad jag gör i sociala medier. Men när jag flyger en Airbus A350 för tre miljarder har man inte kontroll. Då litar man på mig som medarbetare. Vi som arbetar på SAS vill företagets bästa och mitt arbete i sociala medier var gratis. Jag är sju-åtta gånger mer trovärdig än SAS kommunikation enligt forskning.
SAS vill inte kommentera en enskild medarbetare.
Björn Pilot är besviken på SAS, men han tror fortfarande på bolaget och tecknade sig för ett rejält belopp vid senaste nyemissionen. Han använder både hjärta och hjärna när han investerar.
– Det är stor volatilitet i flygaktier som SAS. Det gör att man kan tjäna mycket pengar. Jag köpte för 1,16 och idag är kursen 1,94. Det är en rejäl ökning.
I podcasten blir det även prat om ledarskap på flygplan. Björn Lundström var kapten när han flög över Atlanten.
– Det är mitt ansvar att få alla med sig. Att lyssna och ödmjukhet är oerhört viktigt. Alla i en besättning måste uppmanas att säga ifrån. Piloter vet detta för annars dör man. Reglerna vi följer är skrivna med blod.
Björn Lundström hoppas att SAS nästa vd kommer att ena bolaget.
– Lyckas man kan det bli väldigt stort. Det gäller att skapa ett starkt lag och slåss mot konkurrenterna, inte inbördes. Det är service-människor som arbetar i bolaget och de gör allt för kunderna.
5 kommentarer