Lyssna på intervjun här i A-cast.
Lyssna på intervju via Spotify.
Länge var Jerry global marknadschef på Fjällräven, men han längtade tillbaka till Höga kusten för att hitta lugn och ro. Området är klassat som världsarvs av Unesco. Genom en pingisklubb hittade Jerry mark och förvärvade den. Det var fem år sedan.
Idag finns det 150 bäddar i stugor och ställplatser för 30 husvagnar och 50 tält. När Friluftsbyn kör större arrangemang kan över 1000 personer bo på område i tält. Mellan juni och september är man fullbokade.
– Det är en slags vuxenkollo, fast med lite stil och finess. Vår fördel är att vi har nära till storslagna upplevelser. Hos oss går du i två kilometer och då står du på toppen av ett berg.
Verksamheten går bra. Friluftsbyn drar in tio miljoner och behåller två.
– Det är ett resultat av vi gör det vi tycker är kul. Vi har inte anpassat oss utan vänder oss till människor som är som vi. Många kommer tillbaka år efter år. Vi återinvesterar mycket och de som återkommer är med och utvecklar platsen.
Fjällrävens varumärke är ett av världens hippaste med butiker i New York och Asien.
– Det som små aktörer kan lära av de stora är att ha tålamod. Stressa inte fram tillväxt, jag vet att det är svårt när det ska betalas ut löner varje månad. Många stora företag har tydliga fokus, titta på Apple och Airbnb. Små företag försöker göra tjugo saker och inget blir bra.
Hur ska man tänka när det gäller marknadsföring av Sverige?
– Det är viktigt att det man lyfter fram i skyltfönstret också kan levereras av produktägaren där ute. Besöksnäringen är speciell bransch med några strateger som berättar om landet och sen ska några andra på landsbygden leverera. Problemet är att det är att det knappt är öppet under lågsäsong. Ska vi få det att fungera måste det bli en tajtare linje mellan vad vi säger internationellt och det vi levererar. Nu slänger vi upp grejer i skyltfönstret, men det finns inte i butiken. Det skapar en viss förvirring bland besökarna.
Jerry gillar inte begreppet förlänga säsongen. Han vill istället att man ska tänka hösten och vintern och vad kan vi göra då.
– Det går inte att tro att vi har sommar hela tiden. Det funkar inte. Vi måste istället tänka, vad gör vi om hösten, hur får vi den vackra vintern intressant?
Jerry Engströms viktigaste marknadsföringskanal är sociala medier. Hur ska man tänka där?
– Det viktigaste är att släppa rädslan vad ska andra tycka. Du ska vara social som du brukar vara. Många små företag tittar på större börjar göra reklam. Man försöker fylla kostymen, men mycket handlar om att bara vara den man är. Det blir lite upp och ner, men så får det vara. Jag ler när ser att stora företag försöker vara som de små och de små vill vara som de stora. En drönarfilm över en älv med generisk pianomusik kan vara var som helst i Sverige. Våga stå för vem du är. Och våga sälja och kom till ett avslut. Inspiration räcker inte.
En normal dag arbetar Jerry en och en och halv timme med sociala medier.
Lyssna på intervjun här i A-cast.
Lyssna på intervju via Spotify.