Lyssna på hela intervjun här i Acast.
I den här intervjun berättar Stephan om resan från Lövestad på Österlen till Afrikas sydspets. På vägen får vi besöka DJ-båset på Trocadero i Malmö och första jobbet på resebyrån Nyman & Schultz. Det var en före detta flickväns mamma som fick Stephan att söka ett “riktigt” jobb på arbetsförmedlingen. Hon vill inte ha en svärson som jobbade natt på en bögklubb…
När faxen kom i mitten på åttiotalet startade Stephan resebyrån Specialresor. Han tryckte ut tusen spam-fax, det gav hundra svar och tjugo-trettio nya kunder.
– Det var inte svårare än så. Efter en dag var vi igång. Utan faxen hade det aldrig blivit något.
Nu skaffar Stephan sitt första egna kontor på Kärleksgatan i Malmö.
Tyvärr kom operasångaren Pavarottis kör med tusen medlemmar in i bilden. De kunde inte betala sina flygresor. Det slutade med konkurs 1992.
– Få saker har lärt mig mer än den händelsen, säger Stephan i podcasten som snabbt studsade tillbaka.
Några år senare kom internet in i Stephans liv och då föddes bland annat MrJet och senare Travelstart.
– Det var magisk upplevelse första gången jag kom ut på internet. Jag hade läst mycket om internet, men aldrig sett det med mina egna ögon. Vi kopplade upp oss mot CompuServe och gick in på travel-sektionen. Då fick vi upp Sabre blue screen. Jag gjorde en bokning mellan Köpenhamn och Paris. Jag var helt starstrucked, vem som helst kunde ju göra en bokning nu. Först startade vi ett bolag där man kunde ringa in med en tonvalstelefon och köpa en sista minutenresa. När Netscape släppte sin första browser förstod jag och alla andra att det är så här man ska göra.
Insikten blev sedermera MrJet.
Nästa stora revolution blev lågprisflyget. Och på detta kom 9/11.
– Sabena gick i konkurs. Swiss Air gick i konkurs. Och en massa andra gjorde samma sak. Jag sa “banne mig, vi ska inte gå i konkurs”. Vi omförhandlade alla avtal. Jag skrev till Michael O’Leary: “du får en miljon kronor om jag får sälja dina flygbiljetter”. Han skrev tillbaka att det var ett underbart fax. Jag hade läst att han läste fax. Jag använde detta i min PR och fick fart på verksamheten. I varje lågkonjunktur börjar människor och företag att leta efter billiga flygbiljetter. Det fick fart på oss. Du kan sälja vad som helst även i lågkonjunktur bara priset är rätt.
Vad gör du i Afrika nu?
– Travelstart vill bli det största och bästa reseföretaget i Afrika. Det är vi redan, men vi vill förändra branschens core. Vi vill demokratisera branschen med teknologi. Därnere är reseindustrin mycket efter. Resebyråerna tjänar mycket pengar på att lura kunder. Det vill vi utmana. Vi växer organiskt och genom förvärv. Planen är att sätta Travelstart på börsen här i Stockholm.
När Stephan Ekbergh om några år är klar med reseindustrin är planen att bli en bästsäljande författare inom business fiction.
Lyssna på hela intervjun här i Acast.