Annons:

Podcast-intervju med TUI:s kreativa chef Anna Laestadius

Anna Laestadius är nytilltädd global kreativ chef på TUI. I den här podcast-intervjun berättar hon om samarbetet med hyllande reklambyrån Forsman Bodenfors, varför resor är roligare att sälja än vodka och sina två viktigaste KPI:er.

Lyssna på hela intervjun på Spotify här.

Här är en länk till A-cast.

Anna Laestadius är sedan några veckor ny global kreativ chef på TUI. Sedan 2015 är hon ävenmarknadsdirektör för TUI i Norden. Nyckeln till hennes framgång hos researrangören är bland annat arbetet med kampanjen “For You” som nu rullas ut på de flesta av TUIs Europeiska marknader.

– Kampanjen ville visa vilken typ av kunder som faktiskt reser med oss. Vi säljer reser till 1,5 miljonerkunder i Norden per år. Med våra gamla varumärken var vi förknippade med charter och Sällskapsresan. Men det är inte så vi ser på våra kunder. Vi ville ändra hur vi uppfattades samt visa hur vi ser på kunderna och bredda underlaget. Det vi lyckats med, säger Anna i intervjun.

Travel News gör denna intervju samma dag som nyheten att TUI ska klimatkompensera för alla sina egna flyg och hotell. Anna Laestadius säger sig beundra Greta Thunberg, men poängterar att TUI arbetat med att minska den negativa påverkan på klimatet har pågått under väldigt många år.

Hennes två viktigaste KPI:er är ”top of mind”, det vill säga att vara känd och ”preference” det vill säga att vara omtyckt. Anna har tidigare arbetat på Electrolux Grand Cuisine som marknadsdirektör samt åtta år på Absolut Vodka i samma roll. Under sin tid i reklambyråvärlden arbetade hon även med varumärken som Kraft Foods, Star Alliance, Volvo Cars och Ericsson

– Resor är en jättekul produkt. Jag valde att arbeta här, dels för att det är ett e-handelsföretag och för att vi varje dag kan följa vår försäljning. Det är en sorts ”gamification”. Tidigare har jag arbetar längre från distributionen. Här har jag en helt annan access till resultatet. Det är kul.

Att kundernas köpbeteende när det gäller resor håller på att förändras är helt klart.

– Det har sett annorlunda ut sedan maj förra året. Det är många saker som påverkar. Den varma sommaren är en sak. Många tog ut semesterdagar. Det viktiga är att vi lär oss. Vi gör mycket analyser och frågar våra kunder hur de tänker.

TUI säljer 1,5 miljoner resor, men det görs 100 miljoner besök på hemsidan.

– Det är inte för att folk inte hittar vad de letar efter.  Man gillar att surfa runt för att drömma sig bort. En del av sajten är bara inspiration, resor är ett intresse som många delar. Snart sker 90 procent av försäljningen på sajten.

I Tyskland säljs 70 procent av resor fortfarande i butik och i England är det 50/50.

Anna berättar också om valet av reklambyrån Forsman & Bodenfors som är Nordens mest hyllade reklambyrå. Ett säkert, men också lite tråkigt val kan tyckas, men Anna håller inte med. Hon hyllar sin byrå.

– De är sköna att jobba med. De är väldigt vanliga. De är den första reklambyrå jag arbetat med som levererar skisser och presentationer som är mindre spektakulära än själva slutresultatet. Min erfarenhet är att det ofta är det tvärt om.

Lyssna på hela intervjun på Spotify här.

Här är en länk till A-cast.

______________

Namn: Anna Laestadius

Titel: Chief creative officer

Familj: Man och tre barn

Ålder: Alldeles för gammal

Bor: Danderyd

Senaste resa:  Alperna

Favorithotell: Lux på Mauritius, det är ett av våra egna.

Favoritreseapp: Vår egen och SAS.

Flygbolag som jag åker helst med: SAS och Norwegian. De nordiska bolagen är punktliga och bra plan.

Min drömresa: Japan

Detta vet vi inte om dig:  Jag växlar helt obehindrat mellan skånska och stockholmska.

Kommentarer är stängda.