Clarion Collection är hotellkedjan som vill vara mysig. I det traditionella Collection-konceptet ingår att gästen alltid kan få något att äta dygnet runt utan extra kostnad.
På 23 orter i Sverige och Norge är man det populäraste hotellet på TripAdvisor.
I den här podcast-intervjun berättar kedjans färska vd Øyvind Alapnes om hur begreppet hygge ska lyfta verksamheten ytterligare.
– Tempot på våra hotell ska vara lågt. När jag började i februari fick jag ett mandat att hitta en ny väg för Clarion Collection. Vi hittade ett norskt ord som danskarna har förvandlat till kultur. För oss var utmaningen att ta begreppet till Sverige.
Begreppet hygge är en god epidemi som sprids över världen med ljudets hastighet.
– 2016 blev hygge årets ord i England. Hela världen har tagit till sig ordet hygget, eftersom det inte fanns på många länder tidigare. Hygge är inte bara att ha det mysigt utan en hel kultur. Det definierar Clarion Collections mat och dryck. Vad ska vi ha för lukt i lobbyn? Kanske bränt kaffe. Vad ska vi ha för musik? Inte upptempo utan lugnt som här. Det viktigaste för oss är vilkens sorts service ska vi vill skapa när vi säger hygge? När vi lanserade vårt koncept för våra svenska kollegor blev det halleluja-stämning. Alla var glad att vi hittat ett koncept som passar med det vi redan gör.
Hur kommer detta att lanseras?
– Vi fick live med detta första oktober. Går man in och tittar i våra sociala medier ser man öppna spisar med eld, folk som myser med god mat eller en gäst som ligger under en pläd och läser en god bok. Hotellen har lyckats översätta vårt koncept till praktisk handling. De uppskattar att det inte är en konceptbyrå som hitta på något nytt utan att vi utvecklar det vi redan gör. Hygge är ute i världen och alla bryr sig. En vän berättade att den stora inredningstrenden i Turkiet är hygge.
Nordic Choice har fyra olika koncept: Comfort, Quality, Clarion Collection Hotel och de oberoende hotellen som Hobo, At Six och Yasuragi. Några planer på att slå ihop dessa finns inte, tvärtom.
– Vår multibranding med olika kedjor som når olika målgrupper och pris-profiler är en stor succé. Min hemstad Tromsö, en liten stad i norra Norge med 70 000 invånare, är ett bra exempel. Vi har fem Nordic Choice hotell. Ingen annan kedja skulle kunna ha så många hotell i en så liten stad. Vår plan är att bygga fler hotell.
Hur många förstår att Petter Stordalen är bakom alla hotell?
– Jag upplever, när jag pratar med våra gäster, att länken till Petter är nära. De flesta gäster vet att de är på ett Petter Stordalen-hotell. Vi är glada att vi har en stark ambassadör.
2021 ska Clarion Collection öppna sitt största hotell med över 200 i Sickla i en gammal tapetfabrik.