Sharni har arbetat på Thomas Cook i 17 år. Hon började som nittonåring som barn- och ungdomsledare i Spanien. Det var första gången hon var på ett charterhotell. Idag är hon globalt ansvarig för maskotarna Lollo och Bernie där uppgiften är att hålla ihop och utveckla varumärket. Målgruppen är 0-7 år. Inom Ving har Lollo och Bernie funnits i 25 år, men för tre år sedan beslutade bolagets högsta ledning i London att alla andra maskotar skulle försvinna och ersättas med Lollo och Bernie. I denna podcast-intervju berättar Sharni om utmaningen och om milstolparna i hennes karriär.
Vi gick från 25 hotell med Lollo och Bernie till 125 på några få år och vi kunde se att kundnöjdheten ökade överallt där vi lanserade Lollo & Bernie. Det var ganska mycket motstånd i början att byta ut maskorna bland dem som jobbat med de andra maskotarna men idag är alla med på resan.
Har du någonsin känt att du är befordrad över din kompetens?
– Det finns ingen i hela världen som kan Lollo och Bernie bättre än jag. Det kan jag i sömnen.Däremot tar jag hjälp av kollegor när det handlar om själva marknadsföringen som jag inte är lika erfaren kring.
Sharnis mentor är den svenska marknadschefen Claes Pellvik som arbetat 25 år i bolaget.
Hur når man framgång i karriären?
– Det finns ingen magisk formel. Jag arbetar jättehårt och är nyfiken och jag har hittat ett företag som uppskattar driv. Det ligger i kulturen. Då slutar man inte på 17 år.
Nu ska varumärket Lollo och Bernie breddas och göras mer känt även på hemmamarknaderna och inte bara ute på hotellen. Jag hoppas att få öppna Lollo och Bernies första upplevelsecentrum eller destination i Sverige i framtiden.