Under tio år drev han upp Croatia Yacht Club från ett litet bolag till en omsättning på 150 miljoner, sextio båtar och reseindustrins bästa vinstmarginal per anställd 2018. För två år sedan sålde Niklas tillsammans med sina delägare bolaget till Dream Yacht som är störst i världen inom segling.
Han stannade kvar som vd i två och drev den nordiska verksamheten.
Vinsten investerade Niklas i Intoit som nyligen köpte upp More Sailing.
– Intoit är en hybrid mellan en inkubator och ett investmentbolag. Vi förvärvar små och medelstora bolag inom reseindustrin som behöver stöd att lyfta sig från one man show till något större, säger Niklas Engstrand som är vd för Intoit sedan årsskiftet.
– Det kan också vara så att någon kommer med en idé och så pratar vi om hur man kan förverkliga den. Vi har ganska mycket av infrastrukturen på plats.
Vad är det för idéer som gäller?
– Traditionellt har det varit reseindustrin, men nu tittar vi bredare. Vi ska vara inom upplevelser. Vi håller med ett jättespännande projekt inom karaokebarer i Sverige. Vi tror på modellen och personen som kommer att driva det. Vi letar ständigt efter nya idéer så man är hjärtligt välkommen att höra av sig. Det kan vara bolag som vill växa eller bara en bra idé.
Största ägare i Intoit är Ulf Hansen, serieentreprenör. Mest känd för bolaget Hansen Event som nådde en omsättning på en halv miljard.
– Han har varit en mentor och ett bollplank för mig. Han har startat 17 bolaget utan att något har gått i konkurs. Allt har inte blivit succé, men väl stabila bolag.
I bolaget finns också två affärsänglar: Henric Wiklund och Fabian Hielte. De kom in för några år sedan.
– Det var ett totalt bananskal som ledde in i reseindustrin. Jag kom hem till Sverige som 18 åring under finanskrisen, det fanns inga jobb. Mina föräldrar hyrde en båt av Croatia Yacht Club och då hörde jag mig för om jobb. På den vägen är det. Det kunde blivit vad som helst. Ägarna förstod att det var bättre att ha en extern part som vd.
– Anledning till att vi köpte in oss i More Sailing är att de hade lite samma idé som Yacht Week. Deras idé är att alla som vill resa är våra kunder, istället för människor som kan segla och vill resa är våra kunder. De traditionella båthyraren är också vårt segment. Man kan säga att vi har två segment: både den gamla draken och att göra båtuthyrning mer folkligt och tillgängligt.
Vad kommer att hända efter corona?
– Affärsresandet kommera att minska radikalt. Alla vet nu att digitala möten fungerar. På privatsidan kommer att studsa tillbaka snabbt.
Vad händer inom segling?
– Det är en utmaning att båtarna blir större och större. Gästerna ställer högre kvar på comfort. Det är bra eftersom då breddas segmentet. Båt blir ett alternativ till att hyra en villa.