Annons:

Premium

Analys: Högt flygande planer håller än – nu med podcast

Heart Aerospace lanserar större flygplan - nu med 30 stolar. Travel News chefredaktör Viggo Cavling var med när de nya planerna presenterades i hangaren på Säve flygplats på Hisingen och analyserar vad följderna kan bli för svensk flygindustri.

”En person med god insyn i flygbranschen sa att alla stora nya projekt i flygindustrin blir: 

1. Försenade. 

2. Mycket dyrare än beräknat” 

Travel News har följt det svenska startup-bolaget Heart Aerospace och dess grundare Anders Forslund från starten 2019. Idag torsdag nådde man en ny milstolpe. Bolaget presenterade sitt nya större flygplan och en ny tidtabell. 2028 ska man börja med serieproduktion och trycka ut 120 plan om året. En ny fabrik ska byggas i Säve.

Nyheterna presenterades på ett stort event i bolagets hangar på Säve flygfält. Det var Silicon Valley-hajp i rummet när Anders Forslund gick upp på scenen och pratade lika avspänt som Steve Jobs om bolagets framgångar och framtida mål. Man har skrivit nya avtal med bland annat SAAB, Air Canada och Air New Zeeland. I publiken satt gräddan av svensk flygindustri, men också riskkapitalister och industripersoner från stora delar av världen. På balkongerna en trappa upp stod bolagets personal. Idag är de 130 personer från 23 länder. 

Heart Aerospace är just nu en lika sexig startup som Northvolt, Spotify och Truecaller. Det nya flygplanet kommer att ha 30 stolar och varje passagerare kan ta med 25 kilo bagage. Det är fortfarande ett elflygplan, men nu även med en jetmotor längst bak som drivs på flygbränsle. Grön sådan förstås. 

På el kommer man 20 mil och med jetmotorn ytterligare 20 mil. Start och landning kan alltså fortfarande ske nästan ljudlöst. 

Från början var Heart Aerospace fokuserade på den nordiska marknaden, men det nya planet är numera anpassat efter krav från den globala flygindustrin. De vill förstås ha ännu längre räckvidd och många fler stolar i kabinen. Men dagens plan är en god start. 

Heart Aerospace är fortfarande världsledande när det gäller elflygplan i framtida kommersiell trafik.

På plats på scenen var både BRA-flygs vd Ulrika Matsgård och SAS vd Anko van der Werff. Bägge hyllade förstås det svenska innovationsbolaget och bägge flygbolagen har skrivit på ett letter of intent. Både SAS och BRA planerar alltså att flyga med Hearts maskiner i framtiden. Det kan leda till en prekär konkurrenssituation. Idag är den svenska inrikesmarknaden uppdelad mellan SAS större maskiner på vissa linjer och BRA:s mindre på andra linjer. Visserligen tror många experter att de mindre elflygplanen kommer att skapa helt nya linjer och trafikvägar. Men två flygbolag med exakt samma flygplan innebär ändå en tuff fajt om resenärerna. I en intervju med Travel News podcast tonade Anko ner konkurrensen med lillasystern BRA. Han betonade att SAS vill stödja flygindustrins gröna transformation. 

Det är bara att konstatera att det är långt till 2028 då maskinerna förhoppningsvis är i luften. En person med god insyn i flygbranschen sa att alla stora nya projekt i flygindustrin blir: 

1. Försenade. 

2. Mycket dyrare än beräknat. 

Vad det gäller Hearts ekonomiska finanser så är det de enligt Anders Forslund goda och det finns pengar i kassan just nu. Men för att ta nästa steg och nästa och nästa behövs många, många, många miljarder in i bolaget.  

Dock har Anders Forslund skickligt konstruerat en berättelse om sitt bolag som en ny pusselbit i svensk flygindustrins overkliga resa. Att ett litet land i norra Europa ska ha en flygindustri är inte självklart. Men ändå har vi tillverkat en mängd flygplan här uppe och det fortsätter SAAB att göra nu inom det militära området. 

Det finns förstås en mängd orosmoln för ett litet nystartat bolag som Heart Aerospace. Pengarna kan förstås ta slut. En allvarlig olycka under utvecklingsresan blir svår att hantera. Och sen kanske Airbus eller Boeing eller en kinesisk aktör kommer och köper alltihopa och flyttar verksamheten till fjärran land långt från Sverige. Men just nu lever grundaren Anders Forslund sin pojkdröm fullt ut och det tycks som världen är med honom. 

Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025