Annons:

Almedalen-recordings 2: Glenn ska fixa elflygplanet 

Glenn Llewellyn, general manager electrification Airbus. Han ska tillsammans med SAS utveckla ett elflygplan för 100 passagerare. I den här podcast-intervjun berättar han om utmaningarna och möjligheterna.

Lyssna på Acast här.

Lyssna på Spotify.

Målet är att ha plan i luften år 2030. Att lagra tillräckligt energi i planet är en av de stora utmaningarna. Just nu tävlar tre tekniker mot varandra. 

– Vi investerar i alla tre eftersom vi fortfarande bara är i början. 

Ett problem med elflygplan är att en liter jetbränsle motsvarar tjugo kilo batteri. 

– Det är sant, men för bara några år sedan var en liten jetbränsle lika med fyrtio kilo batteri. Så utvecklingen går snabbt åt rätt håll.

För att skapa ett fungerande system med elflygplan måste många flygplatser byggas om och få med elkraft. Men att skippa landningsbanor helt är inte aktuellt. Att lyfta ett flygplan med hundra passagerare rakt upp i luften kräver för mycket energi. 

För att få ännu mer fart på utvecklingen arrangerar Airbus en formel 1 tävling med elflygplan. Tävlingen går av stapeln 2020 och redan är 18 lag anmälda. 

Ett elflygplan hörs betydligt mindre än en förbränningsmotor vilket kommer att leda till mindre oväsen på landets flygplatser och för närboende. Även innehållet i batterierna blir bättre och är nu så ofarligt att man till och med kan äta dem. Smaken lär dock inte vara den bästa.

Lyssna på Acast här.

Lyssna på Spotify.

Kommentarer är stängda.