Lyssna på hela intervjun här i Acast.
Gotlands korta säsongen på i bästa fall 75 dagar är en av Pigges prövningar.
– Camping-Sveriges största utmaning är förlänga säsongen och att utveckla det som finns. Många campingplatser har blivit mycket bättre de senaste åren, men problemet är att många kommuner äger campingar. De är inte intresserade av att utveckla dem. Det problemet har vi just nu i exempelvis Södertälje.
Några planer på att starta en kedja likt Nordic Camping & Resort har han inte.
Pigge tycker att färjan till Gotland ska köra långsammare så att biljettpriserna blir lägre och utsläppen mindre.
– Vi på Gotland måste utreda vem som släpper ut mest: flyget eller färjan. Det har vi inte koll på vad jag förstår. Om båten skulle visa sig vara sämre och marknaden känner flygskam så ligger vi risigt till. En lösning är gröna avgångar där båtresan tar en timme längre. Då kan man spara mycket soppa och utsläpp.
Vad är det roligaste med att arbeta i reseindustrin?
– Det mesta känns ogjort fortfarande. Utvecklingshastigheten är fantastisk. Hela världen är vårt arbetsfält och jag kan jämföra mig med vem som helst i världen. Turismnäringen i hela världen växer, men det tråkiga med Gotland är att här växer vi inte.
Lyssna på hela intervjun här i Acast.