Annons:

Premium

Efter Spenn – nu börjar SAS och Scandic samarbeta

Två av Nordens ledande aktörer i reseindustrin, Scandic och SAS, har ingått ett strategiskt kommersiellt partnerskap. Bolagens ambition är att tillsammans erbjuda unika och exklusiva förmåner till sina medlemmar med start under första kvartalet 2025. Det nya samarbetet kan ses som ett direkt svar på Norwegians och Strawberrys nya poängklubb Spenn som ska presenteras den 19 november. 

Samarbetet mellan de nordiska resejättarna Scandic och SAS går under namnet ”Friends with Benefits” för att visa på den starka vänskapen mellan de två varumärkena. Det strategiska partnerskapet initieras för att via gemensamma träffytor erbjuda konkurrenskraftiga och attraktiva förmåner för bolagens gäster, resenärer och kunder. Ambitionen är att tillsammans skapa en mer personlig och sömlös rese- och hotellupplevelse för mer än 11 miljoner medlemmar i två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram. 3 miljoner av medlemmarna är Scandics. Resten är SAS Eurobonus.

Som ett första steg möjliggörs statusmatchning mellan Scandic Friends och EuroBonus, samt en tydlig och enkel poängkonvertering mellan programmen. Förmånerna lanseras under första kvartalet 2025 och ytterligare fördelar lanseras senare under året.

– Samarbetet mellan Scandic och SAS visar på kraften som Nordens ledande aktörer inom besöksnäringen har för att skapa värde för miljontals människor på resande fot. Partnerskapet medför starka incitament för att välja både Scandic och SAS för framtida hotell- och flygbokningar samt reseupplevelser. Jag ser fram emot att tillsammans med SAS addera ytterligare värde för våra gäster, medlemmar och bolag över tid, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group i ett pressmeddelande.

– Det är med stor glädje vi lanserar detta partnerskap tillsammans med Scandic, ett av Nordens mest ikoniska hotellvarumärken. Genom vårt samarbete skapar SAS och Scandic ett unikt erbjudande som förhöjer reseupplevelsen för våra EuroBonus-medlemmar. Tillsammans förenar vi styrkorna hos två pålitliga varumärken för att erbjuda ännu större förmåner och exklusiva upplevelser, både i luften och på marken, säger Anko van der Werff, vd & koncernchef på SAS i ett pressmeddelande.

Under hösten 2024 lanserade Scandic sitt nya lojalitetsprogram Scandic Friends som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger starkare lojalitet och relevanta upplevelser. Samarbetet mellan Scandic och SAS är i linje med hur nya Scandic Friends kommer att utvecklas som fristående lojalitetsprogram, ett ekosystem som skapar värde för bolagets medlemmar över tid.

Spenn blir namnet på Strawberry och Norwegians gemensamma förmånsvaluta Mot slutet av året lanserar Norwegian och Strawberry sin gemensamma förmånsvaluta för lojalitetsprogram, Spenn.

Spenn och ”Friends with Benefits” skiljer sig åt. Spenn är en cash back-program, där några procent av biljett- och rumspriset omvandlas till poäng som kunderna kan köpa saker för. Man gör det på samma villkor som alla andra kunder. SAS och Scandic har ett lojalitetsprogram vars uppgift är att knyta storkunder närmare företagen. Det finns alltså inget rakt förhållande mellan insats och förmåner. De senare är beroende på ledigt utrymme i kabinen och hotellet. Det senare systemet innebär att förmånerna kan bli större, men att de inte alltid är tillgängliga.