Annons:

Debattsvar: Spenn skapar magi genom enkelhet – inte komplexitet

I måndags skrev Alexis Barnekow, vd på Chatflights en analys av Spenn vs SAS Eurobonus. Nu får han svar av Christoffer Sundby, VD för Spenn “Det är en felaktig analys av nya Spenn.” Text: Christoffer Sundby, VD för Spenn

“En stor utmaning med många lojalitetsprogram idag är att de är för komplexa för medlemmarna att dra nytta av”

Spenn, som lanseras om några veckor, är inte ett lojalitetsprogram. Det är en gemensam förmånsvaluta som först kopplar samman medlemmarna i Strawberry och Norwegians lojalitetsprogram, med ambitionen att inkludera fler program framöver.

Med Spenn kan konsumenter enkelt tjäna och använda poäng över flera lojalitetsprogram utan att behöva konvertera poäng. Det innebär mycket mindre friktion och större flexibilitet för kunden. Det är just här magin ligger – i enkelheten.

En stor utmaning med många lojalitetsprogram idag är att de är för komplexa för medlemmarna att dra nytta av. Det kan vara begränsade uttagsmöjligheter, få valalternativ eller komplicerade system. Därför skapas forum på sociala medier där medlemmar hjälper varandra. Faktum är att det blivit så krångligt att en marknad har uppstått där specialister erbjuder professionell hjälp med att hitta bonusresor. Och det borde väl inte överraska någon att Alexis Barnekow på Chatflights, som är ett exempel på en sådan aktör, är skeptisk till förenklade lojalitetslösningar?

Barnekow påstår också att Spenn-modellen ger begränsat värde för medlemmarna och jämför det med cashback-program. Eftersom Spenn lanseras om några veckor och mycket fortfarande är okänt, är det en offensiv slutsats att dra redan nu. Och här bommar analysen återigen. Med Spenn-modellen kommer både Norwegian och Strawberry erbjuda möjlighet till helbetalning med Spenn, som Strawberry gjort i många år, eller delbetalning, likt dagens Norwegian Reward. Det kommer också att finnas uttagsmöjligheter som överstiger det monetära värdet, något Strawberry gjort länge och som andra bonusprogram inom flyg- och resebranschen är kända för. Vi tror också på värdet för konsumenten i att hitta bra förmåner, erbjudanden och unika upplevelser i Spenn-appen, snarare än att leta efter dem i olika forum. Spenn är helt enkelt det bästa från flera världar, med minimal friktion för kunden.

När Spenn lanseras i november, bjuder vi gärna Barnekow på en kopp kaffe. För en sak är säker: vi delar båda en passion för lojalitet.

Text: Christoffer Sundby, VD för Spenn

Christoffer Sundby kommer från tjänsten som Chief Marketing & Customer Officer på Norwegian, och har varit ledande i projektet som nu blir Spenn. Han har tidigare varit konsult på McKinsey och haft flera chefsbefattningar, bland annat som Norgechef på Circle K.

En kommentar

  1. Marcus: Lätt för Eurobonus kunder att dra näsan åt sig för Spenn.. tänka sig ett lojalitetsprogram som gynnar vanliga resenärer som betalar för sina egna resor kontra EuroBonus vars huvudsakliga klientel i regel inte betalar för sina egna flygbiljetter.