Annons:

Premium

Analys: Då devalveras din bonuspoäng 

I veckans artikel om poängnyheter förklarar Chatflights Jonas El Said begrepp som förfallna poäng och devalveringar. Och ger dig flera argument om varför du inte ska spara poängen för länge.

“Förfallna poäng innebär en ren vinst för flygbolaget då skuldposten i balansräkningen avskrivs”

Flygbolagens lojalitetsprogram är idag en miljardindustri och en livsviktig intäktskälla för flygbolagen, där programmen i många fall är värderade högre än flygbolagen själva. Utfärdade poäng betraktas som en skuldpost på flygbolagens balansräkning vilket innebär att poängen med jämna mellanrum devalveras. I denna artikel går vi igenom hur och varför poängdevalveringar sker, samt vad du kan göra för att undvika att dina hårt förvärvade bonuspoäng förlorar sitt värde.

Flygbolagens lojalitetsprogram var till en början simpla kundklubbar med syfte att belöna sina lojala passagerare med poäng och förmåner. Poängen tjänades i första hand in på flygresor där en flugen amerikansk mile ger en poäng i intjäning, antalet miles baserades direkt på distansen utan hänsyn till biljettpriset. Poängen kunde sedan växlas in på flygbolagets egna flygningar. 

För flygbolaget innebar detta att man gav bort platser som annars hade gått osålda till sina lojala resenärer, därav medförde bonusplatserna ingen direkt kostnad och man kunde istället använda dem för att bygga lojalitet.

Så småningom insåg flygbolagen att de kunde kapitalisera på sina lojalitetsprogram genom att sälja poäng till partners, däribland kreditkortsföretag, banker, hyrbilsfirmor, hotell och shoppingportaler. Varje såld poäng innebär en direkt intäkt till flygbolaget och saldot på ditt poängkonto bokförs som en skuld i flygbolagets balansräkning.

För flygbolaget finns det således ett starkt incitament att försöka sälja så många poäng som möjligt till externa partners då dessa medför direkta intäkter. Detta är en av anledningarna till att flygbolag som SAS marknadsför sina co-brandade kreditkort så aggressivt.

Tänk dig att du har ett bankkonto med 100 000 kr. Banken låter dig tjäna hur mycket pengar som helst, men de bestämmer vad du kan använda dina pengar till, när du kan använda dem och i vissa fall hur mycket du kan använda vid ett och samma tillfälle. Om du inte använder dina pengar på tre till fem år från året de tjänades så förlorar du dem.

“Prishöjningar är den vanligaste typen av devalveringar“

Detta är verkligheten hos flygbolagens lojalitetsprogram då flygbolagen bestämmer vilka flygningar som du kan och inte kan använda dina poäng på, hur många poäng som krävs, samt hur länge dina poäng är giltiga. Förfallna poäng innebär en ren vinst för flygbolaget då skuldposten i balansräkningen avskrivs.

Hur giltighetstiden av poäng hanteras varierar mellan olika program. SAS EuroBonus ger poängen en giltighetstid på 5 år från medlemsåret som de tjänades in. Om ditt medlemsår börjar den 1 april 2023 så gäller poängen till och med den 31 mars 2028.

Andra program ger poängen obegränsad giltighetstid under förutsättning att kontot hålls aktivt. Vanligtvis brukar det krävas en kontoaktivitet var andra eller tredje år. Om kontot hålls inaktivt under perioden så förfaller hela saldot.

Bonuspoäng är en valuta med hög inflation och devalveringar i flygbolagens lojalitetsprogram är vanligt förekommande. Devalveringar kan på många sätt betraktas som ett nödvändigt ont, delvis av anledningen att flygbolaget behöver hantera skuldposten i sin balansräkning som växer sig allt större desto fler poäng som finns i cirkulation. Likaså ökar konkurrensen om bonusplatserna när allt fler medlemmar sitter på tillräckligt stora saldon för att kunna boka en bonusresa. Devalveringar kan även ske som en följd av omvärldsfaktorer utanför lojalitetsprogrammets egen kontroll, t.ex partnerflygbolag som stänger ner rutter eller minskar kapacitet på sina egna flygningar.

“Medlemskap i en allians innebär att du kan nå i stort sett hela världen med dina poäng”

Prishöjningar är den vanligaste typen av devalveringar och kan ske på en rad olika sätt. För program som tillämpar fast prissättning publiceras en ny poängtabell med de nya priserna. Vanligtvis informeras medlemmarna om prishöjningen några veckor i förväg för att ge tillräckligt med tid för att boka resor till de gamla priserna.

En allt vanligare typ av devalvering är byte av prismodell från fast till dynamisk. Dynamiska priser innebär att poängpriserna inte längre fastställs av fasta tabeller utan där poängpriset baserar sig på flygningens marknadspris. Fördelen med denna prismodell är att varje stol på flygplanet kan bokas med poäng, nackdelen är att det kostar därefter. Många program som tillämpar dynamiska poängpriser har ofta minimipriser som är publicerade eller opublicerade.

Till skillnad från program med fasta poängtabeller där ändringar ofta meddelas i förväg, kan program med dynamiska priser ändra priserna helt utan förvarning.

Flygbolagens samarbeten med kreditkortsföretagen har gjort det möjligt för allt fler medlemmar att samla ihop tillräckligt med poäng för en bonusresa. Detta innebär att konkurrensen om bonusplatserna blir allt större under en tid där kapaciteten till många populära resmål inte har återställts till fullo efter pandemin.

Försämrad tillgänglighet kan på många sätt betraktas som en devalvering då medlemmarna inte har samma valmöjlighet när det kommer till antalet flygningar och datum som kan bokas med poäng. Poängen blir således mindre värda även om priset i sig inte har förändrats.

En stor del av värdet i många lojalitetsprogram är utbudet av partnerflygbolag som du kan använda dina poäng på. Medlemskap i en allians innebär att du kan nå i stort sett hela världen med dina poäng, men detta förutsätter att det finns partners som flyger till den destination som du vill flyga till, samt att flygbolaget i fråga är benäget att släppa bonusplatser.

Omvärldsfaktorer såsom kriget i Ukraina och pandemin ledde till att många flygbolag stängde ner sina rutter till Asien och ännu inte har återhämtat kapaciteten.