Annons:

Petter Stordalens flygbolag vill sänka lönerna – facket vägrar

Vinggruppens flygbolag Sunclass Airlines vill sänka kabinpersonalens löner med 20 procent annars väntar uppsägningar. Facket Unionen gör motstånd enligt Di.

På onsdagen kallade bolaget till MBL-förhandling, enligt Sunclass Airlines kommunikationschef Lisbeth Nedergaard till Di.

”Bolaget kallar till MBL och hänvisar till möjligheten att säga upp medarbetare. Det är för att Unionen har valt att säga nej till förslag om lönesänkningar”, säger hon.

De omkring 170 kabinanställda får inte behålla jobbet med mindre än att fackförbundet backar från sitt nej, enligt kommunikationschefen.

Men Unionen protesterar enligt Di.

”Unionens generella inställning är att vi inte går med på lönesänkningar. Detta beror på att det får stora negativa konsekvenser för de anställda i längden”, skriver pressekreterare Erik Wirkensjö och pekar på risken för en lägre sjukpenning, a-kassa, pension, tjänstepension, inkomstförsäkring och även en lägre statlig lönegaranti vid en eventuell konkurs.

19 kommentarer

  1. Sören: Tycker Unionen att det är bättre att dom blir av med jobben ?
  2. Erik: Trodde ändå Unionen var någorlunda skärpta. De går alltså inte med på tillfälliga lönesänkningar, som visserligen kan förbli så ett tag. Med argumentet att det påverkar de anställda negativt i längden. Jaha, så om företaget går i konkurs så är det inte än mer negativt för den anställde?
  3. Corona Airlines: Erfarenheten är att lönesänkningarna är permanent. Unionen gör helt rätt så vida inte lönesänkningen är temporär med en deadline samt en morot om Sunclass Airline efter att normalisering av lönen gjorts för alla innebär varsel och uppsägningar. Då ska de som påverkas tex få lönediffen retroaktivt och en rejäl engångsbonus/avgångsvederlag. Det ska svida att fulspela!
  4. Thatcher hanterade det Brittiska facket, Ronald Reagan de Amerikanska flygledarnas fack: Eastern piloter gick med skyltar på Kennedy och protesterade, Sabena protesterade båda bolagen konkade alla blev av med jobben. En irrelevant fråga facket hit och dit, Ving kommer inte att återstartas, ingen sätter in mer pengar i flyg och resebranschen. Stordalens medfinansiärer har förlorat miljarder och hela hans hotellkedja är nära konkurs. Facket kan väl hosta upp en 3-4 miljarder för att återstarta Ving???
  5. K H: Något märkliga kommentarer ovan. Visst känns en lönesänkning för personal i detta fall kabinpersonal något relevant, frågan är vad det leder till. Det är svårt att blunda för den desperation som just nu finns hos ägare av Ving och Nordic Choice Hotels. Ska anställda ta smällen? Ja, kanske är uppsägning och ev. konkurs det slutgiltiga? Trotts pandemin och en i allmänt låg marginal i bägge två bolag, ska de anställda ta smällen då det redan finns permitteringsstöd från staten m.m? Är det dags för rekonstruktion? Hög belåning i privat ägda bolag spelar nog ut sin rätt i slutändan ändå. Fortsättning följer.
  6. Håkan: Sören: Det bra att unionen inte går med på sänkning. Riskerna med sänka löner. Är om det sänks kan bli företags medel för dra nytta till löne dumping även i framtiden. Unionen och LO har varit med om det förr med säkning av löner när det var kris i slutet av 90-talet. För rädda jobb. Företag då lovade efter den krisen då återställa den sänkningen. Men inte blivit så.
  7. Fredrik: Om det är en permanent sänkning man är rädd för och därför man vägrar gå med på det, så är det väl inte svårare än att Unionen isåfall ställer vissa ultimatum och villkor för att acceptera en sänkning. T.ex kan man avtala att sänkningen endast är en nödåtgärd och att lönen återgår till det normala när den värsta krisen är över. Det är väl inte en helt orimligt lösning
  8. Dan: Ett företag som måste sänka lönerna kommer inte att överleva ändå. Så enkelt är det!
  9. Erik: Tyvärr är det permanenta lönesänkningar de vill göra. Tillfälliga hade varit en annan sak. Men dessa permanenta sänkningar är förstås ingen självklarhet då det riskerar leda till en lönedumpningseffekt på lång sikt även i andra företag.
  10. Fredde: Fick ett mail från Ving / Nordic lesiure travel group att man vill skjuta på återbetalningar i upp till 3 månader, vad är det frågan om?
  11. Berndt Iversen: Tillfälliga lösningar av den här arten har en tendens att bli permanenta. Unionen gör helt rätt, hoppas de står på sig. Permittingar/varsel/uppsägningar är trots allt att föredra.
  12. Peturs: Verkar som om de har strategin klar. "Tyvärr gick inte facken med på vår plan och vi var därför tvungna att försätta bolaget i konkurs".... Vilket nog är rätt i dagens läge. Varför ska charterbolagen hålla på med egna flygplan när de kan köpa in billiga flygningar från andra bolag. Det finns ju en del kärror parkerade ett bra tag framåt. TUI har ju redan (som nog tur är) lagt ner sin flygverksamhet i Norden... Ving borde gjort det med. Det är en dyr hobby, med väldigt höga risker. Konkurs på g, och det är nära!
  13. Faktakontrollen: @Petrus (nättroll) Rena faktafel du kommer med. TUI har kvar sitt egna flygbolag.
  14. Krokodilen: Ett tänkt scenario kan ju även vara att om det svenska facket inte går med på förändringarna, läggs verksamheten i Sverige ner. Produktionen kan då hanteras av flygande från SunClass i CPH (TUI har ju i alla år flugit med svensk besättning från CPH, så det skulle säkert funka åt andra hållet). Såvida inte danskarna också säger nej till förslaget förstås.
  15. Anton: Facket som sådant är ju inte en juridisk instans, utan mer en stöttande mellanhand för arbetstagare och arbetsgivare. Man kan faktiskt sänka lönerna utan fackets godkännande och hävda att det är nödvändigt för bolagets överlevnad. Varför funkar annars detta på andra företag? Där t.ex ledningen minskat sina löner med upp till 20% och medarbetare med lite mindre. Alla får väl dra sitt strå till stacken. Jag skulle ju hellre gå ner i lön än att inte ha någon lön alls. På premissen att det inte är permanent. Unionen får väl göra det klart för flygbolaget då, att det inte kan handla om en permanent lösning
  16. Kenneth Ljung: Det måste vara det bästa att inte gå med på lönesänkningar, dom kommer aldrig att komma tillbaka till samma löner som förut. Tyvärr låt dom gå i konkurs
  17. Kenneth: Häpnar över den syn en del har på människor, ni kan väl sänka eran lön först, skicka in ett intyg hit då kan ni snacka. Alla förstår att Ving gruppen ligger väldigt risigt till efter KK sen har dom knappt byggt upp någon kassa så det är klart dom måste göra något. Att charterbolage ska finna andra lösningar och flyga med externa bolag är det farligaste dom kan göra, en bra mix mellan eget och extern är bra men bara externa partners då är bolaget borta efter ett tag. Det är helheten som gäller att kunna erbjuda en produkt fran a till ö, många vill ha det så och framtiden kommer eftefrågan vara ännu större. Folk vill resa tryggt och säkert kontrollerat samt med trygghet. Sen kanske Ving gruppen har för många egna plan dom flyger väl ca 80% om inte mer åt Ving och då gäller det att ha produktion hela tiden vilket inte alltid går.
  18. Sune: De danska och norska kabinanställda har redan gått med på sänkning. Så de kommer ta över flygningarna om svenska kabinanställda inte går med på sänkningen.
  19. Jocke: Ja kanske, eller andra flygbolag. Många anställda vill göra som Norge och Danmark, men Fackförbundet UNIONEN förbjuder det, trots att tusentals förlorar jobbet varje dag.