Motivera gärna ditt svar. Alltså, resebyråerna har minskat i betydelse sedan början av nittiotalet. Går den utvecklingen att vända?
Adam Györki, kommunikationschef på TUI:
Jag tror att resebyråerna har minskat i betydelse sedan början av nittiotalet i och med att bokningarna flyttat in på nätet och att konsumenterna själva kan boka sina resor. Däremot tror jag att digitala plattformar för resor och upplevelser kommer att fortsätta växa kraftigt. Om dessa plattformar kan kombinera ett brett utbud med en digital service i världsklass och med exklusiva produkter som inte går att köpa någon annanstans så ser framtiden ljus ut.
Jan Ohlsson, flyganalytiker
Kan finnas ett behov av tryggare resande, smittskydd, ombordskydd, inställda flyg skydd och mer personlig plats, hotell, ombord, resmål. Så visst nischmöjligheter finns. Men inte generellt. Fast nya ideer är bra, först när någon kläckt dem.
Didrik von Seth, vd på SRF:
Det kommer att visa sig inte minst efter pandemin. Det har ju historiskt varit väldigt tydligt att när kriser som denna inträffar är det tryggt att ha en resebyrå/arrangör att vända sig till. Under pandemin har det lilla semesterresandet som förekommit från Sverige främst varit i regi av arrangörer. Med det sagt är det hela tiden av yttersta vikt att resebyråerna fortsätter att förnya sig genom att erbjuda nya produkter och förbättrad service. En fortsatt digitalisering av verksamheten är här en vital förutsättning.
Mats Nyblom, SRJ (k):
Tror det blir svårt att vända en sådan långsiktig mega-trend. Som vanligt är det en stor risk att känna andra genom sig själv. Men jag vill inte ha poäng. Jag vill ha mest prisvärda resa. De lär produceras enklast om man tar bort allt onödigt fett. Både de som skapar komplicerade poängsystem och de som ska uttyda dem åt mig ska ju ha en lön som jag som resenär ska betala. Jag ser inte att dessa människor skapar värde.
Men, jag vet att det finns många människor som älskar poäng och att ”få erbjudanden”…