Annons:

Premium

Veckans panelfrågor om sportlovet, krigsturism, Scandic och Falsterbo

Veckans panel: Didrik Von Seth, vd SRF, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio, Erica Broomelius Head of Marketing Visit Group, Mats Nyblom, egen SRJ (k), Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group, Johanna Danielsson, vd Kairos Future, Satu Andersson vd Cirkus Venues.

Charlie Stjernberg och Jan Wifstrand.
Charlie Stjernberg och Jan Wifstrand.

Nu har sportwashing kommit till fina Falsterbo, din reaktion?

Didrik Von Seth, VD SRF: Som man säger på skånska, hål i huvudet.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Har svårt att förstå indignationen över detta.

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Hoppla!

Erica Broomelius, Head of Marketing Visit Group: Det känns overkligt. Är fundersam kring hur tankarna gått kring målgruppen. Vilka är det egentligen man vill nå ut till genom denna ”sporttvätt”?

”För oss som ser det från sidan känns det som att hela evenemanget helt enkelt är på dekis.”

Mats Nyblom, egen SRJ (k): Kände för någon vecka sedan varken till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show eller Falsterbo Horse show. Skyller på det faktum att mitt intresse för bantävlingar där ekipagen bara har en hästkraft är begränsat.

Mats Nyblom, tågexpert

Det som tycks ha hänt är att man förlorat att ingå i den prestigefulla Nations Cup. Detta hände redan förra året då man som något slags nödlösning lyckades ha en separat tävling utanför cupen. När man trillat ur tappade man Longines som huvudsponsor och hittade en ny i H.H. Sheikha Fatima Bint Hazza Bin Zayed Al Nahyan och då är man kanske tacksam att det kan förkortas till ”Al Shira’aa”.

Nu rasar alla från Jan Wifstrand till Ann Heberlein över tilltaget. För oss som ser det från sidan känns det som att hela evenemanget helt enkelt är på dekis. Men vad vet jag? 

Däremot vet jag: Ett modernt lok har 8 700 hästkrafter, även om vi idag säger 6 400 kW.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Synd.

Satu Andersson, vd Cirkus Venues: Tänkte någon på varumärket och destinationen?

Johanna Danielsson,
Kairos Future.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Starka globala strömningar pekar nu mot en verklighet där mänskliga rättigheter, jämlikhet och demokrati får stå tillbaka när pengarna får styra. Nya maktspelare träder fram. En sponsor från Abu Dhabis kungafamilj kan naturligtvis vara perfekt när det gäller att upprätthålla evenemangets status i form av prispengar. Fanns det inga alternativ kan jag ha förståelse för det enskilda beslutet. Men kompromiss på kompromiss i olika delar av vårt samhälle kan leda oss baklänges mot en utveckling de flesta av oss inte vill ha. Den som vill bevara och utveckla demokrati, frihet, jämlikhet etc. får se till att aktivt stå upp för det och kämpa lite hårdare kommande år. 

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Efter att ha lyssnat på Jana Wannius kanske det inte är fullt så illa som det låter, men lite trist att de inte lyckats hitta en sponsor som bättre matchar Falsterbo, tycker jag. 

Vad är din bild av Starwood?


Didrik Von Seth, vd SRF:
Amerikanskt och sticker kanske inte ut

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: På 90 och 00-talen var det en gigant med över 1000 hotell och kanske största prestationen var skapandet av W kedjan. Här gick man i bräschen med sexiga designhotell. Dagens satsning är modest, 14 hotell till att börja med.

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Schyssta lyxhotell med bra service, som ändå har personlighet och en skön vibe. Jag gillar varumärket. Vem gillar INTE det?

Erica Broomelius, Head of Marketing Visit Group: Har en ganska generisk bild av Starwood. Men det ska bli spännande att se hur de ska blåsa liv i det igen.

Mats Nyblom, egen SRJ (k): För mig är Starwood lika okänt som Falserbo Horse Show var för en vecka sedan.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: De har flera olika hotelkedjor med bra standard men det är de enskilda hotellkedjorna som är kända – inte Starwood, så jag har ingen djupare kunskap om Starwood.

Satu Andersson vd Cirkus Venues och Pia Djupmark vd Grand Hotel på Travel News Business Forum.

Satu Andersson, vd Cirkus Venues: Hade starka varumärken i sin portfölj med ett gott rykte. Blir intressant att se hur portföljen kommer att utvecklas i ett förändrat landskap. Det har ju trots allt hänt en hel del under dom senaste tio åren.

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Ett klassiskt gammalt varumärke som i alla fall tidigare stod för professionalism och god kvalitet. 

När kommer Starwood till Sverige tror du? 

Didrik Von Seth, vd SRF: Inte inom kort.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Aldrig, Strawberry och Scandic har ett bra grepp om marknaden.

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Gärna så snart som möjligt för min del. 

Erica Broomelius, Head of Marketing Visit Group: Tror inte Sverige är prioriterat.

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Keine Ahnung, som tysken säger…

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Inte säkert att de gör det eftersom det redan finns så många etablerade hotellkedjor i Sverige.

Satu Andersson, vd Cirkus Venues: Inom fem år.

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: När de hittar ett intressant projekt



Scandic är störst i Norden, säger vd Jens Mathiesen, men Petter Stordalen har flest hotell i Norge och Sverige. Hur viktigt är storleken på kedjan när du bokar ett hotellrum? 

Didrik Von Seth, vd SRF: Avgörande är inte storleken utan belägenhet, service och bekvämlighet. Dock är det en fördel om det är en kedja med de fördelar det medför.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Inte oviktig, många frekventa resenärer samlar poäng och gillar att man som trogen gäst kan bli uppgraderad.

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Totalt oviktigt.

Erica Broomelius, Head of Marketing Visit Group: Inte alls viktig. Jag skulle säga tvärtom. Min känsla är att små aktörer försöker mer. Goes the extra mile. De måste de göra för att tävla mot jättar som Scandic och Straberry.

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Inte viktigt alls.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Inte viktigt alls. Jag vill bara veta att jag får det jag förväntar mig och är beredd att betala för hotellboende. I jobbresor är kedjor bra, men privat så bor jag hellre på boutiquehotell som är lite mer personliga.

Satu Andersson, vd Cirkus Venues: Inte alls.

Johanna Danielsson,vd Kairos Future: Egentligen inte alls då jag inte reser tillräckligt mycket i jobbet för att ha nytta av medlemskap etc, men i praktiken ökar ju sannolikheten att en hotellkedjas alternativ dyker upp på en plats och med ett pris som passar mig ju fler hotell de har. Reser jag privat undviker jag snarare kedjor, då jag inte vill känna som att jag är ute på jobb. 

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Inte alls.

Scandic vill växa med 10 000 rum till 2030. Är det överdrivet?

Didrik Von Seth, vd SRF: Inte om tillväxten blir på nya marknader. 

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Fint med höga ambitioner, vi får se vad det landar på i slutändan.

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Nej, kör! Sverige mår bra av fler besökare. 

Erica Broomelius, Head of Marketing Visit Group: Tycker det låter spännande! Alltid roligt när branschen växer.
Mats Nyblom, egen SRJ (k):
Je ne sais pas, som fransmannen säger…

Charlotte Holmbergh.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Kanske

Satu Andersson, vd Cirkus Venues: Nej, högst rimlig ambition med tanke på hur de vill växa.

Johanna Danielsson vd Kairos Future: Utan att ha gjort en närmare analys vill jag inte uttala mig. Men globalt lär turismen fortsätta att växa framöver, om inget exceptionellt tråkigt (pandemier, krig, större naturkatastrofer, reserestriktioner etc.) händer som påverkar reslusten. Så rätt riktning i alla fall med fler rum. Med internationellt perspektiv är Scandic också ett intressant koncept med skandinavisk ljus design och stort fokus på funktionalitet och value-for-money.

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Nej

Den primära målgruppen utgörs av män som gillar ämnena militärt och krigshistoria – en del kallar dem för möpar. Kommer vi att se fler smala researrangörer? (Kom gärna med förslag på nya nischer.)

Didrik Von Seth, vd SRF: Varför inte. Idag finns det körresor, fotoresor, maratonresor, fågelskådningsresor, valsafaris, målarresor och mycket annat. Fantasin sätter sina gränser. 

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Ja absolut, många nischarrangörer gör det bra och har god lönsamhet.

Erica Broomelius, Head of Marketing Visit Group: Det tror jag! Konstresor, andra typer av nischade träningsresor, ”mamma dotter”-resor. 

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Det finns nog gott om sådana, det är bara att denna möp-resebyrå har uppmärksammats medialt. En uppenbar nisch är tågnostalgi. Här finns till exempel Bahnreisen Sutter (kolla gärna www.bahnen.info ) Ett tips: Den 3 maj kör Svenska Motorvagnsklubben (SMoK) ett klassiskt gul-orange rälsbusståg på Norra Bohusbanan. I Kragenäs blir det ett dryga halvtimmen långt stopp kl 11:15 då stationen visas upp och en del annat kommer att hända. Alla är välkomna! Stationen är min och det är min födelsedag(!)

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Ja kanske, det finns ju jaktresor och sportresor så det kommer nog fler nischer i framtiden.

”De flesta nörderier går att paketera.”

Satu Andersson, vd Cirkus Venues: Det tror jag absolut. De flesta nörderier går att paketera.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Tror att målgruppen för Battle Tours kan växa bortom Möparna i en tid då krig och försvar kommit upp på agendan igen. Även jag som före detta. stipendiat till Svenska Freds är intresserad av att förstå mer av maktspel, habegär, värderingar och händelser som leder fram till egentligen helt obegripligt elände. Men generellt; ja fler smala researrangörer kommer att växa fram. Varför inte en som lyfter fram det omvända; platser och händelser som lett fram till fred, framsteg och innovationer?  

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Säkert, de kommer och går hela tiden. 

Ditt bästa sportlovsminne?

Didrik Von Seth, vd SRF: Första charterskidresan med Continentresor till Poiana Brasov i Rumänien 1974. 995 kronor med halvpension.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Förra året när vi åkte off-pist leden på Åreskutans baksida till lilla Huså i strålande solsken. 

Kajsa Beausang, chefredaktör
& Creative Director Joyvoy.

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Alla barndomens sportlov i Trysil. Det var ganska många familjer från Sunne (där jag växte upp) som hade skidstuga där, så vi var en hel drös med barn som rumlade runt i R-området. Efter en heldag i backen byggde vi hopp i snöhögar vid stugorna och showade tills solen gick ner. Sen gjorde vi om allt nästa dag igen. 

Erica Broomelius, Head of Marketing Visit Group: Thailand I skolåldern.

Mats Nyblom, egen SRJ (k): Som vuxen med de egna barnens sportlov är det skidresor till alperna. Många fina minnen! Som ung själv gjorde vi i min familj inga sådana resor. Däremot åkte jag som tonåring runt i Sverige på sportloven för att med gravallvar dokumentera Sveriges järnvägar. Det jag slås av nu är att det, även på bilder från Sydsverige, är snö på alla sportlovsbilder.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Att få följa med pappa till olika alporter under tonåren i samband med att han skulle på tandläkarkonferenser – bäst var nog Avoriaz.

Satu Andersson, vd Cirkus Venues: En spelning av Magnus Carlsson och pianisten Stefan Widmark under en fantastisk middag på Hotell Granen i Åre. När fjällvärlden levererade mer än backarna.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: När jag var liten fick alla sportlovsbarn där jag bodde ett tjockt häfte med massor med kul aktiviteter man kunde välja mellan. Lite som en charterdestination fast man tog bussen dit man ville. Att vara fri, självständig och på äventyr hela veckan, det var grejt! 

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Många härliga minnen från sportloven i Österrike.