Annons:

Premium

Veckans panelfrågor om Sembos nya AI-app, Michelins nya nycklar, digitala nomader och nästa weekendresa

Veckans panel: Didrik von Seth, VD SRF, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Mats Nyblom, Egen/SRJ(k) AB, Kenneth Hultgren, Kommunikationschef Strawberry, Claes Pellvik, Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio

En första version av Sembos AI-assistent.

Här bokar jag mina resor helst online: (Du får inte svara flygbolagets och hotellets hemsida!)

Didrik von Seth, VD SRF: Hos någon av SRF:s medlemmar 🙂

Charlotte Holmberg, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Kan tyvärr inte svara på denna fråga då jag alltid bokar direkt hos flygbolaget eller hotellet.

Mats Nyblom, Egen/SRJ(k) AB: flygresor.se, hotels.com, booking.com, norrtåg.se, sj.se, bahn.de

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Jag tillhör inte gruppen som älskar att googla resor och jämföra priser och restider. Jag vill få hjälp med detta och därför är experter på paketresor som Ving oerhört uppskattade.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: ving.se så klart!

Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Det beror på vilken typ av resa det gäller. Men senaste året har jag utöver flygens och hotellens egna sidor använt MyPlanet & Ticket.

Så tänker jag när jag bokar ett hotellrum:

Charlotte Holmberg, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Bra läge och bra hotellfrukost är viktigt.

Mats Nyblom, egen/SRJ(k) AB: Ibland vill jag bo på ett visst hotell i en stad, hotellet är en viktig del av resan. Då blir det där (kan ibland bli ett i ett litet urval). Annars (oftast i tjänsten). Var ska jag vara (vilket område)? Sätter ”acceptpris” och tittar på rating mm och väljer bästa alternativ inom acceptpris. Finns många varianter på dessa grundteman.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Location, location, location och pris.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bokar alltid direkt hos hotellet eller kedjan, blir som regel billigast och ger större chans till uppgradering.

Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Oj, hur långt får jag skriva? Om vi utgår från att det gäller en privat resa börjar jag med läge för hotellet, därefter vill jag helst testa hotell som jag inte tidigare har bott på, gärna boutiquehotell eller något som sticker ut. Ska jag bo fyra nätter i samma stad bokar jag två olika hotell i två olika stadsdelar, det ger två resor i en tycker jag. Men ibland blir det fel. En gång bokade jag två olika hotell på Malta för att få upptäcka två olika delar av ön. Tyvärr visade det sig att ena hotellet hade ett mycket snarlikt hotellnamn med ett annat – som låg vägg i vägg med vårt första. Det blev en flytt på några meter. I val av själva rummet vill jag gärna bo högt upp, med balkong (varma årstider) och så tyst som möjligt. Ja, jag kan skriva vänliga önskemål till hotellen. 

”Att få tre stjärnor är som att vinna VM”

Detta är mina tankar om Michelins guideböcker:

Didrik von Seth, VD SRF: Eftersom jag i familjen har en nära relation till ”Fine Dining-marknaden” så ser jag att Michelin spelar en extrem viktig roll. Att få en stjärna är det många som strävar efter. Att få två stjärnor är det många som drömmer om. Att få tre stjärnor är som att vinna VM. Är man intresserad av mat och prioriterar besök på bättre restauranger är Michelin en otroligt viktig guide. 

Charlotte Holmberg, Director of Communications and Public Affairs/ Norwegian: De är inspirerande och kul att bläddra i.

Mats Nyblom, egen/SRJ(k) AB: Jag tänker inte så mycket på Michelins guideböcker. Tänker faktiskt mer på deras däck. Köpte nyligen två Michelin cykeldäck. Har ätit på Michelinkrogar vid några tillfällen, dock aldrig trestjärnig. Kan rekommendera Horvath i Berlin. Två stjärnor. Tycker 220-245 EURO för en åttarättersmeny är ett rimligt pris för en restaurang av denna klass.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Tillhör inte skaran som använder dessa men för de som menar att dessa guider hjälper till med kreativa och spännande upplevelser så är det toppen. Min främsta källa till upplevelser är vänner.

Claes Pellvik,  kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Känns som om dom har tappat lite i relevans på senare år och håller fast för mycket i föråldrade traditioner om hur lyx var i gamla dagar.

Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Kul! Jag tycker om att läsa alla typer av tips och recensioner av hotell. Systemet med stjärngraderingar känns så snävt, olika i olika länder och ärligt talat förlegat, så det ska bli intressant att se vad Michelinguiden gör av detta.

”…med mycket god vilja kan man påstå att de bevisar att flygsäkerheten fungerar”

Motorkåpa föll av i starten – planet tvingades vända Boeing har stora problem med olyckor och strul. Påverkar detta verkligen människors lust att resa eller är det bara en storm i ett vattenglas?

Didrik von Seth, VD SRF: Historiskt har väl bara 11 september terrorattacken påverkat människors vilja att flyga. Dock blev det kortsiktigt. Även flygrädda inser att flyget är det utan jämförelse säkraste transportslag.

Charlotte Holmberg, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kanske kan påverka de som är flygrädda men förhoppningsvis inte den stora massan.

Mats Nyblom, egen SRJ(k) AB: Två störtade plan ledde ju dessbättre till flygstopp. De andra incidenterna ledde inte till allvarliga olyckor, så med mycket god vilja kan man påstå att de bevisar att flygsäkerheten fungerar. Nej, inget tyder väl på att folk slutar resa på grund av detta. Min sambo har dock blivit tveksam till flygresor sedan vi var med om hyggligt allvarlig turbulens, trots att det inte är att betrakta som en säkerhetsrisk. Rädslan har generellt ingen koppling till rationalitet.

Kenneth Hultgren, Kommunikationschef Strawberry: Trygghet och säkerhet är det mest basala den branschen erbjuder sina resenärer så det är klart att avflygande motorkåpor inte är bra, men samtidigt ska vi komma ihåg att regleringen, rutinerna och inspektionerna är rigorösa. Jag känner ingen oro för att flyga.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Kanske på marginalen bland flygrädda människor, men på det stora hela nej. Flyget är fortsatt ett oerhört säkert färdmedel och det är mycket större risk att råka ut för en olycka i bilen ut till flygplatsen, vilket alla rationella människor förstår.

Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Lusten förändras väl inte, men förtroendet för Boeing får sig ju en törn. Sen är frågan hur många resenärer som ens orkar kolla upp vilken flygplansmodell den tilltänkta resan skulle innebära eller ens bry sig om prislappen trots allt är den rätta. 

”Om man fick bra betalt för att vara med i Travel News panel, skulle jag fundera på ett sådant liv själv”

Detta är min erfarenhet av digital nomader:

Didrik von Seth, VD SRF: Har flera runt om mig. Bor här och där men är mycket tillgängliga digitalt och ibland fysiskt. Den gamla uppfattningen om att lönen utbetalas bara för den tid medarbetarens kropp befinner sig i arbetsgivarens lokaler är förbi.

Charlotte Holmberg, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är ju fantastiskt att kunna jobba varifrån man vill i världen och personligen tycker jag att det är inspirerande att arbeta från olika platser.

Mats Nyblom, egen SRJ(k) AB: Jag har ingen erfarenhet av digitala nomader. Hur många bråkdelar av promille av jordens befolkning talar vi om? Om man fick bra betalt för att vara med i Travel News panel, skulle jag fundera på ett sådant liv själv och kanske bjuda på lite mer spännande reflektioner än vid skrivbordet hemma…

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: De påskyndar utrullningen av gratis wifi på spännande destinationer.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Vi lanserade ett speciellt Workation-paket på vårt Sunprime hotell på Gran Canaria under pandemin, men så långt har det inte blivit någon större succé. Suget att jobba parallellt med semester är tydligen inte så stort bland Vings gäster.

Oslo.

Hit åker jag på nästa weekendresa innan den stora sommarsemestern. Gärna med en liten motivering. 

Didrik von Seth, VD SRF: Oslo. Jag är nödd och tvungen…

Charlotte Holmberg, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Förhoppningsvis till Costa del Sol i Spanien för att hälsa på vår dotter som är utbytesstudent där under ett år. Det är enkelt och smidigt att ta sig dit med direktflyg och väl där så finns det massor att göra.

Mats Nyblom, egen/SRJ(k) AB: Inget på gång just nu. Det blir väl Bohuslän. Vårbruket kallar. Snart befinner vi oss i en explosiv växtsäsong som måste hållas stången.

Larnaca, Cypern

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Det blir en rejält förlängt weekend till Cypern med Ving om någon vecka. Fantastiskt klimat, trevliga människor och inte alltför långt bort.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Troligen Istanbul, mellanlandade där nyligen och blev rejält sugen på en tur dit när man flyger in över Bosporen och ser den enorma staden. Det är en häftig smältdegel mellan öst och väst och en fantastisk matkultur.

Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Palma över Valborg. Jag har förmånen att ha en vän med stort hjärta och trevligt hus i Cala Major, så jag och några vänner får komma dit och njuta av gästfriheten och värma upp oss i vår.